گزارش روز؛

بازدهی ۲۰۰ درصدی بازار بورس/ حمایت دولت از بورس، حمایت از تولید است

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۵:۵۷:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۸۳۰۱
بازدهی ۲۰۰ درصدی بازار بورس/ حمایت دولت از بورس، حمایت از تولید است
دولت در ماه‌های گذشته با تمام توان از بازار بورس حمایت می‌کند و با تاکید بر عرضه شرکت‌ها در بورس و فروش صندوق‌های ETF و آزادسازی سهام عدالت، قصد دارد که این بازار را به مقصد اصلی سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بازار بورس در سال 99 پربازده ترین بازار کشور بوده است و دولت نیز تلاش دارد که حمایت خود را از این بازار ادامه دهد.

شاخص کل بورس در ابتدای سال در حدود 500 هزار واحد بود و اکنون در آستانه 2 میلیونی شدن قرار دارد؛ این مساله به این معناست که بازار بورس بازدهی بیش از 200 درصد دارد.

چرا اصلا باید از بازار بورس در این روزهای کشور حمایت کرد؟

در زمانی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و ارزش پول ملی با کاهش روبه‌رو شده است، کسانی که نقدینگی در دست دارند، به این فکر خواهند افتاد که برای کاهش ارزش دارایی خود دست به خرید بزنند.

این خرید می‌تواند مسکن، خودرو، طلا، ارز و یا سهام باشد. این در حالی است که خرید گزینه‌های ابتدایی برای سرمایه‌گذاری نه تنها به کاهش بیشتر ارزش پول ملی دامن می‌زند، بلکه تورمی کلی در کشور ایجاد می‌کند.

به این صورت که با افزایش تقاضا در حوزه‌های مسکن، خودرو، طلا و ارز به گرانی این کالاها منتج خواهد شد و گرانی این کالاهای اساسی، همه چیز را تحت شعاع قرار می‌دهد.

از این رو باید از ورود نقدینگی سرگردان به این بازارها جلوگیری کرد. اما جلوگیری از سرمایه‌گذاری مردم در چنین بازارهایی تقریبا غیر ممکن است؛ چرا که مردم می‌خواهند جلوی کاهش ارزش دارایی خود را بگیرند.

در نتیجه باید بازاری برای سرمایه‌گذاری در اختیار مردم قرار گیرد که علاوه بر بازدهی، به سمت تولید سوق داده شود و به قولی سرمایه‌گذاری مولد باشد.

در این راستا بورس تنها بازاری است که هم می‌تواند نقدینگی بازار را جذب کند و هم سرمایه‌ها را به دست شرکت‌های بورسی برساند.

رساندن سرمایه‌های سرگردان به دست تولیدکنندگان مصداق حمایت از تولید است و می‌تواند، راهکاری مطلوب برای به پیش راندن تولید در شرایط تحریمی و دشواری‌های اقتصادی باشد. به خصوص در شرایط کنونی کشور که تولیدکنندگان با معضل شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و در بسیاری از موارد با کمبود دارایی مواجه هستند.

از این رو دولت به درستی تصمیم دارد که حمایتی جدی از بورس داشته باشد و راه را برای جذب سرمایه‌ها به این بازار، باز کند.

در نتیجه برنامه‌های مطلوبی نیز در این راستا اجرا شد که از قبیل آنها می‌توان به عرضه صندوق‌های ETF، آزادسازی سهام عدالت و همچنین تشویق شرکت‌ها به حضور در بورس اشاره کرد که چندی پیش نیز در این راستا شاهد آن بودیم که مشوق‌هایی مالیاتی برای شرکت‌های تازه وارد به بورس در نظر گرفته شد.

این در حالی است که حضور شرکت‌ها در بورس نه تنها به شفافیت این بنگاه‌ها کمک خواهد کرد، بلکه موجب ایجاد گزینه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار می‌شود.

بر این اساس می‌توان دریافت که حمایت دولت از بازار سرمایه مصداق حمایت از تولید است و راهکاری مناسب برای خروج تولیدکنندگان از شرایط بحرانی به حساب می‌آید. 5

نظر شما
پرونده ویژه