کارشناس مسائل روسیه:

گردشگران ایرانی و روس می‌توانند بدون نیاز به تبدیل پول در دو کشور خرید کنند/ حجم مبادلات ایران و روسیه به حدود ۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد که کم است

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۷۹۵
گردشگران ایرانی و روس می‌توانند بدون نیاز به تبدیل پول در دو کشور خرید کنند/ حجم مبادلات ایران و روسیه به حدود ۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد که کم است
در صورتی که کارت‌های مورد استفاده در شبکه شتاب ایران به شبکه میر روسیه وصل شود، معاملات خرد مردم دو کشور با سهولت بیشتری انجام می‌شود. با این حال در سایه تحریم‌های آمریکا عملی شدن این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بهروز الفت، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، از امکان ایجاد ارتباطات بانکی ایران با روسیه خبر داده است. با این امکان قرار است کارت‌های مورد استفاده در شبکه شتاب ایران به شبکه «میر» روسیه وصل شود. اقدامی که در حال حاضر پروتکل‌های آن در حال بررسی است و به نتیجه رسیدن آن به معنای تسهیل مبادلات مالی بین دو کشور است.  

«حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل روسیه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا در تشریح ابعاد گوناگون این دستاورد گفت: بیشترین کاربرد این نوع برقراری ارتباط بانکی در صنعت گردشگری است و با استفاده از آن، گردشگران ایرانی و روس می‌توانند بدون نیاز به تبدیل پول در دو کشور خرید کنند و از دستگاه‌های ای‌تی‌ام روبل روسیه را در ایران و ریال ایران را در روسیه، دریافت کنند.

او افزود: اما در معاملات کلان بازرگانان نمی‌توان از این امکان استفاده کرد چون حجم پولی که مبادله می‌شود بسیار بالاست و نیاز به تبادلات بانکی دارد. در آخرین سفر پوتین به ایران در سال 1394 توافق شد دو کشور با یکدیگر تبادلات بانکی داشته باشند، در همین راستا قرار شد دلار حذف و ریال و روبل معیار معاملات قرار گیرد.

بهشتی‌پور اضافه کرد: این توافق از سوی بانک‌های روسی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا مورد استقبال قرار نگرفت. حال باید دید کدام بانک‌های روسی پذیرفته‌اند با وجود تحریم‌های آمریکا چنین امکانی را فراهم کنند.

او همچنین گفت: با این حال تحقق این اتفاق می‌تواند به توسعه تجارت طرفین بینجامد. در حال حاضر حجم مبادلات ایران و روسیه به حدود 2میلیارد دلار در سال می‌رسد، این رقم با توجه به پتانسیل‌هایی که برای همکاری دو طرف وجود دارد، بسیار کم است و فعال شدن این ارتباطات بانکی و پس از آن ارتباطات بیمه‌ای، می‌تواند این پتانسیل را بالفعل کند.

او افزود: در حال حاضر هر روبل روسیه حدودا معادل 600 ریال ایران است و فاصله چندانی بین ارزش دو پول نیست که این خود دلیل خوبی، برای توسعه گردشگری و تجارت است.

بهشتی‌پور ادامه داد: هر چند روسیه الان خود تحت تحریم‌های آمریکاست اما شدت تحریم‌های اعمال شده بر روس‌ها کمتر از تحریم‌های ایران و محدود به چند زمینه است، در نتیجه شمار بالایی از بانک‌های روسیه هنوز با آمریکا مراودات مالی دارند. در نتیجه نمی‌توانند با ایران وارد رابطه شوند اما باید دید، چه گزینه‌هایی وجود دارد که می‌تواند از مبادله با آمریکا صرف‌نظر کند و تجارت با ایران را ترجیح دهد.

او در پایان اضافه کرد: روسیه کشوری پهناور است، بیش از 140 میلیون نفر جمعیت دارد و در میان، انواع بانک‌های آن می‌تواند یک یا چند بانک وجود داشته باشد که با وجود تهدیدهای آمریکا به‌طور اختصاصی با ایران ارتباط مالی داشته باشند. 2/5

نظر شما
پرونده ویژه