گزارش روز؛

استقلال و پرسپولیس، رکورد تعداد سهامداران در بورس را خواهند شکست/ ارزش‌آفرینی برند سرخابی‌ها در بورس

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۵:۴۷:۱۵
کد خبر: ۱۰۲۸۸۶۳
استقلال و پرسپولیس، رکورد تعداد سهامداران در بورس را خواهند شکست/ ارزش‌آفرینی برند سرخابی‌ها در بورس
در سال های گذشته تصمیماتی برای خصوصی­‌سازی و رفع مشکل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گرفته شد اما به هر دلیل شرایط واگذاری سرخابی‌­ها به سرانجام نرسید. اما با عزم جدی دولت و پیگیری های وزارت ورزش و جوانان این مهم به نتیجه رسید و طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازیِ، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به زودی در بورس پذیرش می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ با وجود تعیین تکلیفِ قانونیِ واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، اما شرایط برای واگذاری این دو باشگاه در گذشته مهیا نشد و در این مدت، این دو باشگاه نتوانستند کاملا به باشگاه حرفه‌ای از نظر درآمد­زایی تبدیل شوند.

همچنین مالکیت مشترک آنها توسط دولت نیز از نظر فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خلاف مقررات بوده و مشکلات بسیاری برای این دو باشگاه در بخش بین ­الملل ایجاد کرد.

حال با توجه با اینکه پذیرش استقلال و پرسپولیس در بورس مراحل پایانی خود را طی می‌کند، می‌توان انتظار داشت عرضه سهام و خصوصی­ سازی این دو باشگاه، بسیاری از مشکلات مدیریتی و مالی آنها را رفع کند و با حمایت هواداران میلیونی خود، این دو تیم رکورد تاریخی را از نظر تعداد سهامداران در بورس به خود اختصاص دهند.

تجربه موفق ورود باشگاه‌های ورزشی در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که عرضه این باشگاه‌ها به بورس راهکار مناسبی برای گسترش تامین مالی و سود آوری است و در اکثر کشورهای دنیا نیز از این راهکار بهره گرفتند و سهام باشگاه‌ها خود را در بورس پذیرفته‌اند. اما متاسفانه بیشتر باشگاه‌های ورزشی کشور درآمد مشخصی نداشته به صنایع و دولت وابسته هستند.

حال که بازار بورس روزهای پر رونقی را تجربه می‌کند جای خالی این باشگاه­‌ها در این بازار بیشتر احساس می­‌شود و می توان انتظار داشت، ورود سرخابی‌ها به این بازار با تقاضای خوبی از طرف مردم و هواداران روبرو شود و رکود بیشترین میزان مشارکت در بورس، که در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است، را جا­بجا کند.

برند تیم‌­های ورزشی، نقطۀ کلیدی کسب موفقیت در برنامه‌های بازاریابی صنعت ورزش است. نقش برندها در شناسایی محصول شرکت در بازاریابی روبه گسترش امروزی، انکارناپذیر است و پژوهشگران علم اقتصاد و مدیریت به این نتیجه رسیده اند که برند، بخش لاینفک دارایی های شرکت محسوب می شود. به عبارت دیگر، ارزش واقعی یک شرکت، جایی بیرون از آن، یعنی در اذهان خریداران بالقوه قرار دارد. قیمت یک محصول، ارزش پولی آن را می‌سنجد، اما برند، آن محصول را معرفی کرده و جنبه های متمایز آن را آشکار می­‌سازد.

در ارزش ویژه برند، ارزش‌­هایی نهفته است که می‌تواند ایجاد سود کند، سهم بازار را افزایش دهد و عملکرد سازمانی را ارتقا بخشد. یافته‌های پژوهشی دانشگاه تهران و پردیس بین‌المللی کیش نشان می‌دهد وفاداری هواداران باشگاه بر ارزش ویژه برند این باشگاه اثر دارد. لذا می‌توان یکی از برنامه‌­های حفظ و تشویق هرچه بیشتر هواداران و نیز وفادار ماندن آنها، در سهامدار کردن این هواداران باشد تا این فرصت را داشته باشند در تصمیمات باشگاه مورد علاقه خود تاثیرگذار باشند.

بر این اساس با توجه به وفاداری هواداران میلیونی این دو باشگاه، برند پرسپولیس و استقلال می‌تواند بسیار ارزش‌آفرین باشد.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز