بورس امروز ۲۴ تیر ۹۹/ سو استفاده سفته‌بازان از سادگی تازه‌واردان بورس/ بازار به بهشت نوسان‌گیران تبدیل شده است

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۵:۲۴:۲۷
کد خبر: ۱۰۲۹۳۵۵
بورس امروز ۲۴ تیر ۹۹/ سو استفاده سفته‌بازان از سادگی تازه‌واردان بورس/ بازار به بهشت نوسان‌گیران تبدیل شده است
بازار بورس امروز نیز از نوساناتی جدی برخوردار بود و به رغم پیش‌بینی‌های مثبت، عرضه‌ها با افزایش همراه شد و گواهی بود بر اصلاح زمانی شاخص که چند روز است شاهد آن هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با افزایش 22 هزار و 774 واحدی به عدد یک میلیون و 844 هزار و 855 واحد رسید.

 شاخص کل هم وزن اما با 1504 واحد افت به عدد 480  هزار و 855 واحد رسید.

همچنین در این روز تعداد 9 میلیارد و 983 میلیون سهم با ارزش 177 هزار و 838 میلیارد ریال معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل بورس امروز فولاد، فارس، فملی، شستا، شپنا، خودرو و شتران بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با 40 واحد افزایش به عدد 18 هزار و 724 واحد رسید که تاثیرگذارترین نمادها در این شاخص، مارون، شگویا، کگهر، ذوب، زاگرس، آریا و صبا بودند.

بازار چند روزی است که با نوساناتی جدی همراه شده است و در لحظاتی کاملا مثبت و در لحظاتی کاملا منفی است.

این مساله به رغم این که می‌تواند نوید یک بازار متعادل را برای سرمایه‌گزاران به همراه داشته باشد، اکنون به یک نگرانی تبدیل شده است.

این نگرانی اما فعالان تازه وارد را بیش از پیش متضرر می‌کند و در مواقعی شاهد آن هستیم که اشخاصی با سرمایه‌های بزرگ سهم را در صف فروش می‌خرند و در صف خرید به همان افراد می‌فروشند.

این نوع رفتار هیجانی تازه واردان، بازار را به بهشتی برای نوسان گیران و سفته بازان و به جهنمی برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

در چنین مواقعی تحلیل تکنیکال معنی ندارد و این روزها بارها شاهد آن بوده‌ایم که سهمی که از نظر بنیادین باید سودده باشد و حتی در نقاط حمایتی قرار دارد، صرفا با چند سفارش دو طرفه به سمت صف فروش رفته است و اشخاصی که اطلاعاتی از بنیاد سهم ندارند و تنها نماد آن را می‌شناسند، با قرار گرفتن در جو تابلو سفارش فروش می‌گذارند.

عکس این قضیه نیز صادق است و شرکت‌های بی‌نام و نشانی که بازیگرانی زبده سهامشان را هدایت می‌کند با استفاده از سادگی تازه‌واردها با افزایش جدی قیمت‌ها همراه شده‌اند.

جولان نوسان‌گیران یک طرف و نزدیک شدن شاخص به عدد 2 میلیونی از سویی دیگر به بازار فشار آورده است.

کارشناسان بر این باورند که شاخص در این محدوده اصلاح زمانی خواهد داشت و این به معنای آن است که مدت زمان قابل توجهی را در این اعداد سپری خواهد کرد.

با این حال همچنان دولت تاکید بر حمایت از بورس دارد و این مساله می‌تواند ضامنی باشد برای ادامه روند صعودی شاخص. ضمن این که نرخ ارز نیز هر روز با افزایش همراه می‌شود و به نوعی بازار را با یک هدف تورمی رشد می‌دهد.

نظر شما