معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد؛

صدور مجوز شیرین‌ سازی آب دریا در ۸ استان کشور

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۹:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۷۹۵
صدور مجوز شیرین‌ سازی آب دریا در ۸ استان کشور
معاون آب و آبفای وزیر نیرو از صدور مجوز برداشت آب دریا برای شیرین‌سازی به بخش خصوصی در هشت استان کشور خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت نیرو ، «قاسم تقی‌زاده خامسی» در گفت‌و‌گو با برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد اظهار داشت: این مجوز برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، بوشهر و فارس صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار تاکنون حدود ۸.۵ میلیارد متر مکعب برداشت از دریا را مجوز دادیم.

به گفته تقی‌زاده خامسی، از آبی که برداشت می‌شود حدود ۳۰ درصد آب شیرین به دست می‌آید و از این میزان مجوز صادر شده، بین سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب شیرین در اختیار خواهد بود.

وی اظهار داشت: حدود ۹۷ درصد از آبهای موجود در سیاره ما شور است و فقط سه درصد آب شیرین روی زمین وجود دارد که در کشورها به صورت نامتوازن توزیع شده و در  اختیار بشر قرار دارد.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: بنابراین، دولت‌ها برای استفاده از این منابع خدادادی که عدد آن قابل توجه است هر روز تلاش بیشتری را دارند انجام می‌دهند و حتی کشورهایی وجود دارند که آب شیرین به اندازه کافی در اختیارشان دارند و مانند ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار ندارند اما آن آب را در جای دیگری استفاده می‌کنند و در جاهایی که به آب دسترسی دارند از این آب استفاده می‌کنند.

وی گفت: این رقابت در کشورهای همجوار ما هم اکنون وجود دارد و کشورهایی در نزدیکی ما هستند که سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب را به مصرف شرب، صنعت و حتی بعضا برای کشاورزی نمک‌زدایی می‌کنند، ما هم با توجه به این موضوع و با توجه به این که دسترسی ما به آب شیرین نسبت به جمعیت کم است و در منطقه خشک و نیمه خشک از نظر اقلیمی قرار داریم باید از این منابع استفاده کنیم.

وی افزود: ما مطالعاتی را انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که کمبود آب حدود ۱۷ استان را از آب دریا تامین کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این که این کار منوط به دو شرط است، توضیح داد: یکی این که استان‌ها آب قابل برنامه‌ریزی در استان را با حضور دستگاه‌های ذی‌نفع اعم از صنعت، کشاورزی و نیرو، محیط زیست محاسبه و آن را به کارگروهی که در سطح ملی ایجاد شده، ارسال کنند تا در این کارگروه مصوب و برای جبران کمبود تخصیص داده شود و شرط دوم این که حتما باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

وی افزود: دولت مداخله‌ای به جز این که ضوابط فنی و محیط زیستی را ارائه کند نخواهد داشت. البته اگر دولت نیاز به آب شرب در جایی داشت آن را از بخش خصوصی خریداری می‌کند.

وی همچنین گفت: حدود ۲۰ کشور تجربه شیرین‌سازی آب دریا را دارند و حتی خود آمریکا که آب شیرین زیادی دارد رتبه اول در شیرین‌سازی آب دریا را به خود اختصاص داده است.

بومی‌سازی قطعات دستگاه‌های آب شیرین‌کن در کشور

تقی‌زاده خامسی اضافه کرد: ما از تجربه این کشورها استفاده می‌کنیم و خوشبختانه دستگاه‌ها روز به روز پیشرفته‌تر و ارزان‌تر می‌شود و چون به صورت تولید انبوه انجام می‌شود کشورها استفاده می‌کنند و در ایران به غیر از یکی دو قطعه که نیاز است وارد شود مابقی قطعات دستگاه‌های آب شیرین کن بومی‌سازی شده است.

وی گفت: در آخرین دستگاه آب شیرین‌کن از پمپ‌های ایرانی استفاده کردیم و حدود ۶۱ واحد آب شیرین‌کن در کشور نصب شده که عموما مربوط به شهرهای ساحلی است و ۲۴ واحد دیگر را در حال نصب داریم.

راه‌‌اندازی یک آب شیرین‌کن بزرگ برای تامین آب صنایع کرمان

تقی‌زاده خامسی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی آب شیرین کن بندرعباس به عنوان بزرگترین آب شیرین کن کشور در پنجشنبه گذشته خاطرنشان کرد: یک واحد آب شیرین کن به میزان دو برابر ظرفیت آب شیرین کن بندرعباس امسال برای صنایع کرمان که از خلیج‌فارس نمک‌زدایی کرده و برای واحدهای بزرگ این استان انتقال داده می‌شود راه‌اندازی خواهد شد.

وی درباره ارزش اقتصادی و میزان ارزآوری این کار گفت: تولید و مصرف این حجم از آب در کل اقتصادی است. برای کشوری مانند ما آب خیلی ارزش دارد و نباید آن را در هر جایی استفاده کنیم.

صنایع پرآب بر حتما باید به سمت دریا انتقال داده شود

وی همچنین گفت: صنایع پرآب بر حتما باید به سمت دریا انتقال داده شود و برای تامین آب این صنایع از آب دریا شیرین‌سازی کنیم‌؛ حتما در شهرهای ساحلی باید از آب شیرین‌کن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نیاییم آب را از راه‌های دور با هزینه‌های بالا و هزینه‌های نگهداری زیاد انتقال دهیم، افزود: این کار را انجام خواهیم داد، شروع کردیم و از بخش خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز