رئیس سازمان امور عشایر:

کوچ مکانیزه عشایر را متحمل هزینه دو میلیون تومانی کرد

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۸:۵۰
کد خبر: ۱۰۳۲۵۰۰
کوچ مکانیزه عشایر را متحمل هزینه دو میلیون تومانی کرد
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به تاثیرات بیماری کرونا در مناطق عشایری و تاخیر یک ماهه کوچ بهاره، گفت: امسال هر خانوار عشایری به دلیل الزام در کوچ مکانیزه دو میلیون تومان هزینه کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که فراکسیون عشایری مجلس یازدهم در حال شکل گیری است و تاکنون بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان عضو این فراکسیون شده اند، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید به طور جدی و مستمر پیگیری کنیم استفاده از ظرفیت فراکسیون عشایری مجلس است که در بخش وضع قوانین برای عشایر نقش بسیار تأثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به اختصاص بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پول نقد طی دو سال با اضافه شدن کلمه عشایر به کلمه روستا در قانون، گفت: در قانون بودجه سنواتی و از محل بند ب تبصره ۴ حدود سه میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های آبخیزداری و آب و خاک اختصاص داده می‌شد که عشایر از این اعتبارات بهره مند نمی‌شدند.

قندالی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۹۷ و با اضافه شدن یک کلمه عشایر به قانون با اذن مقام معظم رهبری، برای سال ۹۸ بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان و برای امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان از این محل برای تأمین آب شرب عشایر اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور، قوانین سنواتی، آئین نامه ساماندهی عشایر و طرح‌هایی که در شورای عالی عشایر و هیأت دولت مصوب شده می‌توانیم همکاری و هم افزایی داشته باشیم و اگر این برنامه‌ها اجرایی شوند بسیاری از مشکلات عشایر برطرف می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که حدود ۷ سال است به صورت سیستماتیک و با برنامه برای افزایش بهره وری در مناطق عشایری کار می‌کنیم، گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات خوبی به عشایر اختصاص یافته و امسال نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی در مرحله اول ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به مشکلات عشایر در حوزه مراتع، بیان داشت: این مشکل بیشتر مربوط به مراتعی است که به ناحق تصرف شده و به عشایر اجاره داده می‌شود که در این خصوص پیش نویس شیوه نامه رفع اختلافات در مراتع تهیه شده و دستورالعمل آن بزودی از سوی سازمان جنگل‌ها ارائه می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که عشایر در ساختار برنامه ریزی کشور فوق العاده مظلوم واقع شده اند، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته در چند سال اخیر برای عشایر جایگاه و ظرفیت‌های قانونی ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: هر جا قانون داشته ایم اتفاقات خوبی برای عشایر افتاده است که نمونه آن وزارت بهداشت است که در سال‌های اخیر کارهای خوبی در مناطق عشایری در حوزه بهداشت و درمان عشایر انجام شده چراکه مصوبه هیئت دولت را داشته ایم.

قندالی گفت: امروز در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی عشایر ساختارها تعریف شده و فقط باید هم افزایی لازم بین دستگاه‌ها انجام و مهره‌ها در کنار هم قرار بگیرند.

قندالی با اشاره به اهمیت موضوع ارائه خدمات فرهنگی در مناطق عشایری، گفت: هر چند دستگاه‌های فرهنگی فعالیت‌هایی را در مناطق عشایری انجام می‌دهند اما این فعالیت‌ها اندک است و باید افزایش یابد. ‌

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز