عضو شورای عالی بورس تشریح کرد:

نحوه فعالیت بورس املاک و مستغلات

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۰:۴۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۳۴۷۲۷
نحوه فعالیت بورس املاک و مستغلات
شاهین چراغی، جزییات نحوه فعالیت بورس املاک و مستغلات و امتیازات را توضیح داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شاهین چراغی شب گذشته و در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص بورس املاک و مستغلات و امتیازات ابراز داشت: سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود ۳۵ درصد است و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی، دولت مکلف به تامین مسکن مردم است. در بورس املاک و مستغلات و امتیازات، صندوق‌های مختلف و طرح‌های متری مسکن وجود دارد که علاقمندان با توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری خود، می‌توانند هر ساله بخشی از منابع خود را به متراژ تبدیل کنند.

طراحی اوراق «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «طرح‌های فروش متری» در بورس املاک

عضو شورای عالی بورس در ادامه گفت: با توجه به اهمیت بخش مسکن در سبد خانوار، نیازمند بورس مستقل برای افزایش تولید بخش مسکن هستیم. در ساختار اقتصاد ملی، زمین‌های بزرگ که موجب انبوه سازی‌های بزرگ و کاهش قیمت تمام شده می‌شود در اختیار نهادهای عمومی و مجموعه‌های دولتی است و در حال حاضر قوانین و مقرراتی تصویب شده که دولت و نهادهای عمومی، منابع و زمین‌ها را برای طرح‌های انبوه سازی قرار دهند.

وی افزود: براساس منابع مالی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد، اگر دارندگان زمین و افرادی که منابع مالی دارند و پیمانکاران بزرگی که در این ۴۰ سال تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز دارند را کنار هم قرار دهیم، تحول اساسی در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهیم کرد. به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود.

چراغی تصریح کرد: در بورس املاک و مستغلات، اوراق مختلفی مانند «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «طرح‌های فروش متری» طراحی خواهد شد. براساس مصوبه هیات وزیران تمامی مجموعه‌های دولتی می‌توانند با قیمت کارشناسی، دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق کنند و این اوراق، قیمت گذاری و قابل معامله تا انتهای طرح خواهد بود. دارندگان اوراق می‌توانند ملک شان را براساس مدل قیمت‌گذاری تحویل بگیرند یا به افراد دیگر واگذار کنند.

آزادسازی ۱۰۰ درصدی سهام عدالت تا پایان سال

وی در رابطه با تصویب آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت در شورای عالی بورس نیز اشاره کرد: ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت تا عید غدیر آزاد سازی و تا پایان امسال ۱۰۰ درصد سهام عدالت آزاد سازی خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز