رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۵:۳۵:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۴۷۸۵
رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا
بر اساس آمارهای اعلامی گمرک، صادرات ایران به اوراسیا از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ به 383/51 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل، ۶۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس آمار‌های منتشر شده توسط دفتر همکاری ایران و اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران و آمار‌های اعلامی گمرک ایران، عملکرد آماری موافقتنامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو، نشان می‌دهد، کل صادرات ایران به اوراسیا پس از اجرایی شدن موافقتنامه تا ۳۰ خرداد ۹۹ بیش از ۶۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

کل واردات ایران از اوراسیا پس از اجرای موافقتنامه تا ۳۰ خرداد ۹۹ بیش از ۱۷۳۶ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

حجم کل تجارت فیمابین به ۲۴۱۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است. این میزان رشد در تجارت کل علی رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم تجارت در سطح بین المللی در ماه‌های اخیر، بیانگر پایداری تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و قابلیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با آن اتحادیه است.

EAVS55Rf2GD1

حجم تجارت ایران با اوراسیا در اقلام مشمول موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

صادرات ایران به اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی اوراسیا به ایران، از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ به 383.51 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۳ درصد رشد داشته است. همچنین در خصوص کالا‌های مشمول تثبیت تعرفه افزایش یک درصدی در میزان صادرات ایران به اوراسیا و در کالا‌های مشمول تخفیف تعرفه ۷۹ درصد رشد مشاهده می‌شود.

0n7Pip3MpKas
از مجموع ۳۸۳.۵۱ میلیون دلار صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ (مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران) ۴۹.۷۳ میلیون دلار معادل ۱۳ درصد صادرات کشورمان به اتحادیه اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تثبیت تعرفه شده­ اند و ۳۳۳.۷۹ میلیون دلار یعنی معادل ۸۷ درصد صادرات در اقلامی بوده که مشمول کاهش تعرفه شدند.

Hq5A7YhFBeTq

اقلام عمده صادراتی ایران به اوراسیا در فهرست ترجیحات اعطایی اوراسیا (۵ آبان ۹۸ تا ۳۰ خرداد ۹۹) بر حسب میلیون دلار

واردات ایران از اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی ایران به اوراسیا، از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ به 1120/7 رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در خصوص کالا‌های مشمول تثبیت تعرفه کاهش ۱۰ درصدی در میزان واردت ایران از اوراسیا و کالا‌های مشمول تخفیف تعرفه، ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

kVEHVGhkVG5z
از مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار کل واردات ایران از اوراسیا در اقلام ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ (مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران)، فقط میزان ۲۳۲ میلیون دلار معادل ۲۱ درصد واردات ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تخفیف تعرفه‌ای به آن اتحادیه شده اند و ۸۸۸ میلیون دلار یعنی معادل ۷۹ درصد واردات در اقلامی بوده که هیچ تخفیف تعرفه‌ای به اتحادیه اوراسیا تعلق نگرفته است. این اقلام مطابق با مفاد موافقتنامه تنها مشمول تثبیت تعرفه در سال پایه موافقتنامه هستند. عمده اقلام وارداتی از اوراسیا که مشمول موافقتنامه هستند اقلام اساسی و مورد نیاز کشور مانند ذرت دامی، سایر جو، گوشت، عدس و.. می‌باشند.

MvfmCFnmcGn0

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز