تنش‌های تجاری غالب بر اخبار مثبت در بازارهای جهانی

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۳:۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۴۸۷۰
تنش‌های تجاری غالب بر اخبار مثبت در بازارهای جهانی
هفته گذشته سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی در هاله‌ای از ابهام به معامله پرداختند. در این شرایط مس و سرب در محدوده منفی نوسان کردند و با افت قیمت مواجه شدند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، در سوی دیگر، روی و آلومینیوم اما روندی عکس را تجربه کردند و شاهد رشد قیمت بودند. نفت اما نوسان حدود صفر درصدی را تجربه کرد و پس از فراز و فرود چند باره در همان کانال ۴۳ دلار بر هر بشکه باقی ماند. طلا اما وضعیت متفاوتی را تجربه کرد و با افزایش ریسک‌ها روندی صعودی به خود گرفت.

در حال حاضر اقتصاد جهانی همچنان با دو مسئله اصلی تنش های تجاری و بحران کرونا، دست و پنجه نرم می‌کند. در حالی که انتظار می‌رفت همه گیری ویروس کرونا کنترل شود، سازمان بهداشت جهانی براساس افزایش آمار مبتلایان در اروپا و آمریکا، هشدار موج دوم ویروس کرونا را داده است. در عین حال، تنش‌های تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. چین که طی دو سال اخیر، به نظر می‌رسید تمایل به دستیابی به توافق با آمریکا را دارد، اکنون با اعتماد به نفس بیشتری، آمریکا را تهدید می‌کند و دست به اقدامات متقابلی می‌زند.

این دو کشور اقدام به تعطیلی برخی از کنسولگری‌ها کردند. از این رو به نظر می‌رسد تنش‌های تجاری، سایر اخبار از جمله کشف واکسن کرونا را تحت‌الشعاع قرار داده و سرمایه‌گذاران نسبت به سایر اخبار بی‌تفاوت هستند. به این ترتیب، در پایان هفته گذشته شاهد ریزش قیمت فلزات در بازار جهانی بودیم.

در هفته‌ای که گذشت هجوم دارایی‌ها به سمت دارایی‌های امن به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد که حاکی از نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از وضعیت آینده اقتصاد جهانی به ویژه آمریکا داشت. شاخص دلار در تمامی روزهای معاملاتی با کاهش مواجه شد و افت ۱.۷ درصدی را رقم زد. بخش اعظمی از افت شاخص دلار به دلیل تضعیف دلار و بخشی از آن به دلیل تقویت یورو بوده است.

ارزش یورو به عنوان بزرگترین رقیب دلار در مقابل دلار آمریکا به ۱.۱۶ دلار رسید که بالاترین سطح از سپتامبر۲۰۱۸ تاکنون است. سرمایه‌گذاران نگران تضعیف اقتصاد آمریکا هستند به همین تمایل به نگهداری دلار نداشتند. نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز با منفی ۰.۰۴ درصد مواجه شد و به ۰.۵۹ درصد رسید. قیمت طلا و نقره نیز رشد قابل توجهی را ثبت کردند. قیمت طلا در حال حاضر با ثبت رشد بیش از ۵ درصدی در مجموع هفته به ۱۹۰۱.۵ دلار بر هر اونس رسید و تنها ۲۰ دلار با فتح قله تاریخی خود فاصله دارد. بخشی از صعود این دو فلز گرانبها در نتیجه تضعیف دلار و بخشی به دلیل تمایلات ریسک‌گریزی رقم خورد. وضعیت اقتصاد آمریکا، چشم‌انداز نرخ بهره منفی را نیز تقویت کرده است. با توجه به چشم‌انداز نرخ‌های بهره، نگهداری طلا از هر لحاظ، توجیه اقتصادی دارد.

در بازار نفت در حالی انتظار می‌رفت ذخایر نفت آمریکا ۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کند، ۴.۹ میلیون بشکه افزایش یافت. از این رو قیمت نفت نسبت به انتشار ذخایر نفت آمریکا واکنش منفی نشان نداد و هر بشکه نفت خام برنت که در میانه هفته تا کانال ۴۴ دلاری نیز رشد کرده بود تغییر مسیر داد و در مجموع هفته با ثبت رشد ۰.۵ درصدی، به ۴۳.۳۴ دلار بر هر بشکه رسید.

مدعیان بیمه بیکاری نیز در هفته گذشته برای اولین بازار از ماه مارچ، با رشد مواجه شد که دور از انتظار بود. انتشار این شاخص نگرانی از ضعف بزرگترین اقتصاد جهان را تشدید کرد و منجر به افت شاخص های سهام آمریکا شد.

نظر شما