سوددهی غافلگیرانه اکینور نروژ در سه ماه دوم ۲۰۲۰

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۹:۴۴:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۵۲۱۹
شرکت نروژی اکینور اعلام کرد که در سه‌ ماه دوم سال جاری میلادی به‌طور حیرت‌آوری سود کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از بلومبرگ، شرکت نروژی اکینور اعلام کرد در سه ماه دوم ۲۰۲۰ سود حیرت‌آوری داشته، این سود غیرمنتظر از معاملات در بازارهای آشفته و تغییر در سیستم مالیاتی با هدف کمک به صنعت نفت نروژ در زمان بحران ویروس کرونا، به دست آمده است.

اکینور نشان داد در وخیم‌ترین سه‌ماه سال و هم‌زمان با دوران بحران کرونا که سبب تضعیف شدید تقاضا در اوایل امسال شد، موفق‌تر از دیگر شرکت‌ها عمل کرده است.

این شرکت همچنین برخلاف دیگر رقیبان اروپایی خود مانند شرکت انگلیسی بی‌پی، برآورد قیمت طولانی‌مدت نفت خام خود را کاهش نداد و از این طریق از کاهش ارزش هنگفت دارایی‌های خود جلوگیری کرد.

اکینور اعلام کرده که درآمد خالص تعدیل‌شده آن ۶۴۶ میلیون دلار است که نسبت به رقم یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلاری پارسال کاهش یافته، اما نه‌تنها برخلاف پیش‌بینی بلومبرگ با ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری روبه‌رو نشده، بلکه سود هم کرده است. بخش بازاریابی نتایج بسیار خوبی را در این سه ماه به‌دست آورد و شرکت نیز از بازپرداخت مالیات بهره‌مند شد.

این شرکت با اعلام درآمد خالص تعدیل‌شده ۶۹۶ میلیون دلاری نسبت به رقم ۷۴ میلیون دلاری سال گذشته نشان داد زیان‌های واحدهای بین‌‎المللی و ایالات متحده را جبران کرده است.

اکینور توانست از شرایط کونتانگو استفاده کند که شرکت‌ها را ترغیب می‌کند نفت ارزان‌تر را ذخیره کنند تا در آینده آن را با سود بیشتری به فروش برسانند، اما تحلیلگران هشدار دادند که این عملکردی است که تنها می‌تواند یک‌بار موفق باشد.

شرایط کونتانگو به شرایطی اطلاق می شود که نفت خام در قراردادهای کوتاه مدت نسبت به قراردادهای بلندمدت ارزان تر معامله می شود و همچنین سبب می شود با وجود ضعیف بودن بنیادهای بازار حجم صادرات افزایش یابد. 

مؤسسه دی‌ان‌بی مارکتز در یادداشتی به مشتریانش اعلام کرد: اگرچه نتیجه این حرکت تجاری مثبت بود، معتقدیم نباید دوباره انجام شود.

اکینور اعلام کرد که این سوددهی تنها به دلیل اثر مثبت مالیاتی تغییرات موقت در قوانین محلی رخ داده است. این قانون سبب کاهش مالیاتی ۲۹۱ میلیون دلاری اکینور در سه ماهه دوم امسال شد.

نظر شما