پیش‌بینی سقف ۵۰ دلاری قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ / زیان ۱۲ میلیارد دلاری عربستان به‌ دلیل افت صادرات نفت

۱۳۹۹/۰۵/۱۶ - ۰۵:۲۶:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۹۴۶۶
پیش‌بینی سقف ۵۰ دلاری قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ / زیان ۱۲ میلیارد دلاری عربستان به‌ دلیل افت صادرات نفت
براساس نتایج یافته های گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش بینی شده که قیمت های جهانی نفت برای چندین سال متمادی، در بازه 30 تا 50 دلار باقی بماند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گزارش دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن از روند عرضه و تقاضای جهانی نفت در بحران کرونا نشان می دهد، میزان تقاضای جهانی نفت در سال جاری با کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده و انتظار می رود 5/7 میلیون بشکه در روز از کاهش فعلی تقاضا، در سال 2021 جبران شود همچنین براساس نتایج یافته های گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی شده که قیمت های جهانی نفت برای چندین سال متمادی، در بازه 30 تا 50 دلار باقی بماند.

در پی توافق اوپک پلاس در ماه مارس 2020، روسیه در کنار سایر اعضای اوپک به کاهش عرضه نفت توافق کرد و در پی این امر، تقاضای دیگر انواع نفت اروپایی افزایش یافت وارزش آن در بازار نفت بالا رفت. همچنین براساس گزارش بلومبرگ، عدم دسترسی به انواع نفت اورئال باعث شده است ارزش دیگر نفت‌ها در اروپا افزایش یابد. در هفته سوم ماه ژوئن، قیمت نفت دریای شمال در پی افزایش تقاضا ازسوی اروپا ازجمله توتال، تقویت شده و به مرز بالای 40 دلار به ازای هر بشکه رسید.

براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت در هفته سوم ماه ژوئن به 39/72 دلار به ازای هر بشکه رسید که نسبت به هفته دوم ماه 3/48 دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت، اما این قیمت17/63 دلار کمتر از قیمت نفت در زمان مشابه سال گذشته بود.

براساس داده‌های اویل پرایس، متوسط قیمت نفت برنت نیز در زمان مورد اشاره با افزایش همراه شد، از بشک‌های 83/7 دلار در 12 ژوئن به 41/02 دلار به ازای هر بشکه در هفته پایانی ماه رسید. متوسط قیمت نفت سنگین صادراتی ایران طی دو هفته پایانی ماه حدود 38/8 دلار به ازای هر بشکه بود.  در گزارش ماه ژوئن آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تقاضای جهانی نفت در سالجاری با کاهش 1/8 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود 5/7 میلیون بشکه در روز از کاهش فعلی تقاضا، در سال 2021 جبران شود. میزان تقاضای مورد انتظار سال‌جاری 91/7 میلیون بشکه در روز است که عمدتاً ازسوی کشورهای چین و هند خواهد بود.

زیان 12 میلیارد دلاری عربستان به‌دلیل افت صادرات نفت

گرچه عربستان در ماه آوریل 2020 بازار را از صادرات نفت خود اشباع کرد، اما این عرضه در زمانی اتفاق افتاد که افت شدید قیمت نفت 12 میلیارد دلار برای این کشور زیان دربرداشت. ارزش نفت صادراتی عربستان در ماه آوریل 65/4 درصد نسبت به زمان مشابه سال 2019 کاهش یافت.

بر اساس این گزارش سهم صادرات نفتی عربستان از کل صادرات این کشور در آوریل 2019 معادل 77/4 درصد بود که این میزان در مدت مشابه سال‌جاری به 64/7 درصد کاهش یافت. ارزش صادرات عربستان به مهمترین مشتری خود، چین از در آوریل 2020 معادل 1/9 میلیارد دلار (7/16 میلیارد ریال) بود.

 همچنین میزان صادرات نفت عربستان در اوایل ماه آوریل سال‌جاری 10/23 میلیون بشکه در روز بود، اما این میزان در ماه مارس به 7/39 میلیون بشکه در روز تقلیل یافت. پس از توافق اوپک پلاس تولید نفت عربستان به 8/5 میلیون بشکه در روز در ماه‌های می، ژوئن و جولای تقلیل یافت که این امر باعث محدودیت صادرات به برخی مشتریان آسیایی می‌شود.

 با وجود اینکه قیمت نفت هم‌اکنون نسبت به ماه آوریل تقویت شده است، اما در کل، این کاهش صادرات بر درآمدهای نفتی عربستان ضربه وارد کرده است. براساس پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد عربستان در سالجاری 6/8 درصد کاهش خواهد یافت که به گفته اویل پرایس عامل اصلی این افول اقتصادی؛ شیوع ویروس کرونا، افت درآمدهای نفتی و کاهش قیمت نفت ذکر شده است.

پیامدهای مرتبط با قیمت و بازار نفت

تنظیم پویای عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی کلید تغییرات مثبت یا منفی، منظم یا نامنظم قیمت‌ها در آینده خواهد بود. این تنظیمات به پویایی تقاضا، اقتصاد، عرضه نفت اوپک، غیراوپک و تولید نفت نامتعارف بستگی خواهد داشت.

 روند عرضه و تقاضای جهانی نفت از سال 2015 تا ابتدای آغاز شیوع ویروس کرونا و همچنین پیش‌بینی روند احتمالی آن تا پایان سال 2021 میلادی توسط اداره اطالعات انرژی ایالات متحده (EIA ) نشان می‌دهد در سال 2021 تقاضای جهانی نفت نسبت به عرضه ان افزایش یابد.

ktj

در بررسی پویایی نسبی تقاضای جهانی ضروری خواهد بود که اساساً در کوتاه‌ مدت به رشد اقتصادی و عرضه کشورهای غیراوپک که به عوامل اقتصادی (هزینه متغیر ذخایر «حاشیهای» غیرقراردادی در ایاالت متحده) و عوامل سیاسی (سیاست تولید بازیگران عمده نظیر روسیه) وابسته است. براساس گزارش ماه ژوئن اداره اطالعات انرژی آمریکا، درمورد قیمت‌های نفت پس از سال 2021، با مشاهده بیش از پنجاه سال روابط میان قیمت‌های نفت و تولید اوپک می‌توان شاهد پیچیدگی روابط و فرمولاسیون‌های ارزشگذاری قیمت و تعادل عرضه و تقاضای بازار نفت بود. بنابر نتایج یافته‌های گزارش مذکور پیش‌بینی شده که قیمت‌های جهانی نفت برای چندین سال متمادی، در بازه 30 تا 50 دلار باقی بماند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز