حمایت فائو از ایران در زمینه تقویت نظام‌های ملی پایش و هشدار زودهنگام خشکسالی کشاورزی

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۱۲:۳۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۶۴۲۴
حمایت فائو از ایران در زمینه تقویت نظام‌های ملی پایش و هشدار زودهنگام خشکسالی کشاورزی
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با برگزاری یک کارگاه سه‌روز برای کارشناسان ایرانی، دانش عملیاتی و مهارت‌های مورد نیاز برای ایجاد سامانه کشوری شاخص تنش کشاورزی را در اختیار متخصصان ایرانی قرار داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سامانه شاخص تنش کشاورزی، نظامی طراحی شده  توسط فائو و به منظور کمک به کشورها در زمینه پایش خشکسالی کشاورزی و مدیریت ریسک‌های آن و بخشی از نظام اطلاعات و هشدار زودهنگام جهانی در زمینه غذا و کشاورزی است. این سامانه از داده‌های ماهواره‌ای برای تشخیص نواحی کشاورزی که در آن‌ها محصولات زراعی می‌توانند تحت تأثیر خشکسالی قرار بگیرند، استفاده می‌کند و در نتیجه به کشورها برای تقویت نظام‌های پایش و هشدار زودهنگام خشکسالی کشاورزی کمک می‌کند.

سامانه شاخص تنش کشاورزی در نسخه‌های کشوری پس از واسنجی با استفاده از داده‌های میدانی – شامل نقشه‌های کاربرد اراضی، تاریخ کاشت محصولات، دوره رشد محصولات و ضریب بازده محصولات – دوره‌های تنش آبی در محصولات را تشخیص داده و به‌صورت دقیق‌تری عملکرد محصولات کشاورزی را پیش‌بینی کند.

به گفته اسکار روخاس، کارشناس منابع طبیعی و هواشناسی کشاورزی فائو که هدایت این کارگاه سه روزه برای کارشناسان ایرانی را برعهده داشت: «این ابزار نتایج را به صورت نقشه‌هایی که به راحتی تفسیرپذیر هستند،، ساده‌سازی کرده و تصمیم‌گیران را در سطوح ملی و محلی قادر می‌سازد تا  اقدامات مرتبط با کاهش اثرات خشکسالی بر کشاورزی را عملیاتی و اجرایی کنند، اقداماتی همچون پرداخت به‌هنگام بیمه خسارت محصولات کشاورزی و تأمین به‌موقع برنامه‌های حمایت اجتماعی. این نتایج همچنین ابزاری مفید برای جهت‌دهی به سرمایه‌گذاری‌های عمومی در زمینه‌های مختلفی همچون برداشت آب، شبکه‌های آبیاری، و ذخایر آبی هستند.»

در راستای این تلاش‌ها و به عنوان بخشی از پروژه «برنامه یکپارچه مدیریت منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» که به صورت مشترک توسط فائو و ستاد احیای دریاچه و با حمایت مالی سفارت ژاپن برگزار می‌شود،‌ فائو از مقامات و نهادهای ایرانی در زمینه ایجاد سامانه کشوری شاخص تنش کشاورزی حمایت می‌کند. به گفته بهداد چهره‌نگار، مسئول بخش پژوهش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، «سامانه شاخص تنش کشاورزی می‌تواند به پایش دقیق تنش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کمک کند، و از این طریق به مدیریت اثرات حاصل از این تنش‌ها بر مدیریت منابع آبی کمک ‌کند. علاوه بر آن، با افزودن پیش‌بینی‌های احتمالی به سامانه شاخص تنش کشاورزی، که بخشی از فعالیت‌های ترویجی پروژه مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه و فائو خواهد بود، این سامانه به ابزاری مفید برای تصمیم‌گیران تبدیل خواهد شد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز