سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

شرایط مناسب ذخایر استراتژیک کالایی کشور/ اجرای برنامه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه سنگ‌آهن

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۲:۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۰۴۹۳۹۱
شرایط مناسب ذخایر استراتژیک کالایی کشور/ اجرای برنامه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه سنگ‌آهن
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در ۴ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد بسیار مناسبی مواجه بوده، گفت: در راستای کاهش خام‌فروشی، صادرات 22 میلیون تنی سنگ‌آهن در سنوات گذشته، به کمتر 3 میلیون تن در سال 98 رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شاتا، جعفر سرقینی در مراسم افتتاح همزمان ۳ طرح صنعتی و معدنی در کشور که به صورت ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور انجام شد، گفت: تولید ۴ ماهه اول محصولات منتخب صنعتی و معدنی در سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ که شروع دولت دوازدهم بوده، از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده؛ به نحوی که در فولاد خام، ۸۰ درصد رشد به ثبت رسیده؛ ضمن اینکه رشد تولید مس در این بازه زمانی ۵۷ درصد، داروی انسانی ۴۲ درصد، محصولات فولادی ۳۴ درصد، لاستیک خودرو ۲۴ درصد و شمش آلومینیوم ۲۳ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: در پایان سال ۹۱ بالغ بر ۶ و نیم میلیون تن واردات فولاد به کشور صورت گرفته که در همان مقطع زمانی، یک و نیم میلیون تن صادرات به ثبت رسیده که این امر، در عمل بیلان منفی ۵ میلیون تنی در حوزه فولاد را به ثبت رسانده بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال ۹۸ میزان صادرات فولاد کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تن بود و در مقابل میزان واردات محدود به چند صد تن آن هم در برخی محصولات فولادی خاص بوده است که با راه‌اندازی طرح فولاد آلیاژی یزد، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد و واردات کشور به حداقل ممکن می‌رسد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستورالعمل ویژه رئیس‌جمهور در سال ۹۴ برای حفظ امنیت غذایی کشور و تامین مناسب ذخایر استراتژیک کالایی گفت: وزارت صمت همواره تلاش کرده تا مصوبه هیئت وزیران و دستورالعمل صادره از سوی رئیس‌جمهور را اجرایی کرده و بر همین اساس، امروز ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط کاملا مناسبی قرار دارد و دغدغه در این خصوص نداریم.

سرقینی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار ویدئوکنفرانسی با هیات دولت ظرف روزهای گذشته، گفت: از ۱۸ مورد تذکر و موارد مورد نگرانی ایشان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۲ مورد مرتبط به وظایف و خدمات وزارت صمت است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در این مدت اقدامات متناسب با منویات ایشان در موضوع مانند خام‌فروشی انجام گرفته و البته در تلاش هستیم که نتایج حداکثری در این موارد حاصل شود.

سرقینی اعلام کرد تا پیش از سال ۹۸ به طور متوسط حدود ۲۲ میلیون تن سنگ آهن خام از کشور صادر می‌شد که با تمهیدات اتخاذ شده این رقم هم اکنون به کمتر از 3 میلیون تن رسیده و با تداوم روند موجود این میزان به زودی به حداقل ممکن خواهد رسید.

نظر شما