تنزل جایگاه عربستان در عرضه نفت به چین

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۱۳:۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۰۴۹۹۷۶
تنزل جایگاه عربستان در عرضه نفت به چین
عربستان سعودی طی ماه ژوئیه در میان عرضه‌کنندگان نفت خام به چین جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از رویترز، صادرات نفت خام عربستان سعودی به چین در ماه ژوئیه سقوط کرد، زیرا این کشور برای مقابله با کاهش تقاضای سوخت و افت قیمت‌های نفت خام در پی شیوع ویروس کرونا تولید خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داد. این نخستین بار در دو سال اخیر است که عربستان یکی از دو منبع عمده عرضه‌کننده نفت خام به چین نیست.

داده‌های اداره گمرک چین در روز سه‌شنبه (چهارم شهریورماه) نشان داد: عربستان سعودی ماه گذشته میلادی ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تن نفت خام (یک میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز) به چین عرضه کرده است. این رقم در ماه ژوئن ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تن و در ژوئیه پارسال ۶ میلیون و ۹۹۰ هزار تن بود.

روسیه، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت خام چین در ماه ژوئیه، در این ماه ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تن نفت خام (یک میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز) به چین ارسال کرده است. عراق در این ماه دومین عرضه‌کننده نفت به چین  بوده است و ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار تن نفت خام به چین ارسال کرد.

عراق که نتوانست در ماه‌های ابتدایی توافق کاهش تولید اوپک پلاس عرضه نفت خود را مطابق سهمیه‌اش کاهش دهد، متعهد شده است برای جبران این تخطی‌، افزون بر کاهش عرضه روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت مطابق با سهمیه بغداد در این توافق، در ماه‌های اوت و سپتامبر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود بکاهد.

واردات نفت خام چین از ایالات متحده در ماه ژوئیه با افزایش ۱۳۹ درصد در مقایسه با پارسال به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

نظر شما