بررسی عملکرد خرید و فروش هفتگی بازار بورس

حقوقی ها چه سهامی خریدند؟ / حمایت بزرگان از بازار

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۴:۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۳۴۴۵
حقوقی ها چه سهامی خریدند؟ / حمایت بزرگان از بازار
بررسی صنایع مورد توجه سهامداران عمده در هفته گذشته نشان می دهد که سهام گروه چند رشته‌ای صنعتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام «شستا» قرار داشت به طوریکه حمایت حقوقی های این نماد سبب شد تا بیش از ۶۲۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «شستا» منتقل شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از بازار سرمایه، بررسی تغییر مالکیت ها در هفته منتهی به ۱۲شهریور ماه نشان از حمایت بزرگان بازار در سمت خرید دارد. به طوریکه در حالی از ابتدای هفته و بعد از پشت سرگذاشتن تعطیلات روزهای آغازین، تلاش بر حمایت از سهام ارزنده و جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها صورت گرفت که این موضوع با توجه به خالص خرید بیش از ۲هزار میلیارد تومانی حقوقی ها در این ۳روز ، تاییدی بر این موضوع دارد.به این ترتیب در  سه روز کاری هفته منتهی به ۱۲ شهریور ماه، ۲هزار و ۹۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

بورس تهران هفته گذشته را نیز در مسیر کاهشی سپری کرد و به این ترتیب با ثبت بازدهی منفی ۵ درصدی در هفته منتهی به ۱۲ شهریور ماه، یکی از هفته های نه چندان مطلوب را برای سرمایه گذاران به نمایش گذاشت. هر چند حمایت سهامداران عمده در جبهه خرید تا حدودی از این فشار فروش ها کاست، ولی سهامداران حقیقی و به ویژه تازه واردان همچنان به دنبال شناسایی سود برآمده و بیشتر به فروش سهام خود اقدام کردند. در این میان بررسی خرید و فروش های بازیگران اصلی بازار نشان از برتری معامله گران حقوقی در سمت خرید دارد. به این ترتیب جزئیات جابجایی ها در هفته گذشته نشان می دهد که تنها در جریان معاملات روز دوشنبه، سهامداران خرد در نقش خریدار ظاهر شده و خالص خرید مثبت بیش از ۹۰۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. بر این در دو روز پایانی هفته ، حقوقی ها بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند و در نهایت حدود ۳هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. برآیند این جابجایی ها سبب شد تا در مجموع هفته ۲هزار و ۹۵میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد خارج و به پرتفوی معامله گران عمده بازار وارد شود.

روند معاملات بورس در روز دوشنبه و در اولین روز پس از تعطیلی چند روزه چیزی نبود که سهامداران انتظار آن را داشتند. البته در این راستا ورود سیاست‌گذاران به بازار سرمایه باعث شد تا روند شاخص به سمت متعادل شدن حرکت کند. از این رو حقوقی‌ها روند معاملات را وارد فاز جدیدی کردند و معاملات روز دوشنبه با رشد بیش از ۹هزار واحدی شاخص کل بورس همراه شد. در این روز به دنبال جو متعادل ایجاد شده، سهامداران خرد به خرید پرداخته و در نهایت بیش از ۹۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. در این میان بخش عمده ای از خریدهای حقیقی ها در نمادهای گروه فلزات اساسی بود که با ثبت خالص خرید بیش از ۸۰۰میلیارد تومانی در این گروه دنبال شد.

روند متعادل و مثبت ایجاد شده در معاملات بازار تداوم چندانی نداشت و در روز سه شنبه مجدد شاهد افت شاخص کل بورس بودیم. در این راستا سهامداران عمده مجدد وارد بازار شده و به در نقشی حمایتی ظاهر شدند . هر چند در نهایت نماگر اصلی بازار با افت بیش از ۴۳هزار واحدی در جریان معاملات روز سه شنبه مواجه شد، ولی خالص خرید ۷۵۰میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی های بازار ثبت شد. در این روز بیشترین خرید بازیگران عمده در نمادهای محصولات شیمیایی بود. حقیقی ها نیز همچنان به استراتژی خود در جمع آوری سهام فلزی ادامه دادند.

حمایت حقوقی ها در جریان معاملات روز چهارشنبه با شدت بیشتری دنبال شد. جایی که شاهد سومین خرید بزرگ حقوقی‌ها در سال ۹۹ بودیم و بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی بزرگان حقوقی افزوده شد. این حمایت پرقدرت حقوقی اما از رنگ قرمز سهام نکاست و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در انتظار خروج از گردونه معاملات سهام در صفوف سنگین فروش ناکام ماند.

 

حقوقی ها چه سهامی خریدند؟

بررسی صنایع مورد توجه سهامداران عمده در هفته گذشته نشان می دهد که سهام گروه چند رشته‌ای صنعتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این گروه به حدود ۸۰۰میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام «شستا» قرار داشت. به طوریکه حمایت حقوقی های این نماد سبب شد تا بیش از ۶۲۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «شستا» منتقل شود.

در ادامه این روند حقوقی ها به جمع آوری سهام مخابرات نیز تمایل نشان دادند. به طوریکه بیش از ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «اخابر» به پرتفوی خود منتقل کردند. در میان نمادهای خودرویی نیز بیشترین حمایت سهامداران عمده از نماد گروه بهمن بود. به طوریکه بیش از ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام «خبهمن» به پرتفوی خود افزودند.

در میان نمادهای شیمیایی نیز بخش عمده ای از حمایت سهامداران عمده در جمع آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود که با انتقال حدود ۱۳۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های این نماد به دنبال شد. خرید سهام «پارسان» نیز در کانون توجه حقوقی ها بود. به طوریکه ۱۱۳میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد خود افزودند.

 

تمرکز حقیقی ها در خرید چه سهامی بود؟

همانطور که عنوان شد سهامداران خرد همچنان به خرید سهام گروه فلزات اساسی و به ویژه جمع آوری سهام ملی مس ایران تمایل نشان دادند. در این میان خالص خرید حقیقی ها در گروه مزبور به حدود ۷۰۰میلیارد تومان رسید که  ۵۹۰میلیارد تومان از این رقم یعنی ۸۵درصد از آن در اختیار خالص خرید «فملی» بود. در ادامه این روند نیز حقیقی ها به خرید سهام فولاد خوزستان تمایل نشان دادند و ۹۲میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد خود افزودند.

جمع آوری سهام گروه پالایشی نیز از دیگر مواردی بود که سهامداران خرد به آن تمایل نشان دادند. به طوریکه ۳۴۵میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام این گروه به سبد معامله گران حقیقی منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «شبندر» به ۱۴۵میلیارد تومان رسید. سه نماد «شبریز» ، «شتران» و «شپنا» نیز از جمله دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز