بورس امروز ۱۵ شهریور ۹۹/ حمایت از بازار، به معنای شاخص‌سازی نیست/ فروش و خروج اولویت سهامداران شده است

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ - ۰۸:۵۸:۴۴
کد خبر: ۱۰۵۳۶۰۷
بورس امروز ۱۵ شهریور ۹۹/ حمایت از بازار، به معنای شاخص‌سازی نیست/ فروش و خروج اولویت سهامداران شده است
بازار بورس امروز با خرید در چند نماد شاخص‌ساز با شاخص کل سبز همراه شد اما کلیات بازار همچنان منفی است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در معاملات صبح امروز حدود 9 هزار واحد افزایش داشت و به عدد یک میلیون و 641 هزار واحدی رسید.

اما نکته مهم در این میان این است که شاخص کل هم وزن حدود 2600 واحد ریزش داشت و این به معنای کاهش ارزش سهام غیر شاخص ساز است.

با این وجود همچنان با تکیه بر اخبار حمایت، برخی از مردم در برخی از شرکت‌ها که سهم‌شان به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیده است، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این امر نیز تا حدودی به بازار کمک کرده است.

از این رو شاهد آن هستیم که حمایت صورت گرفته به نوعی بازی با شاخص کل است و با خرید در چند نماد بزرگ، تلاش می شود که شاخص کل سبز شود.

اما این موضوع به هیچ عنوان نمی تواند حمایت از بازار تلقی شود و چه بسا که می تواند عاملی باشد برای فروپاشی اعتماد مردم. چرا که پس از کم ارزش شدن تحلیل تکنیکال در بازار، اگر شاخص هم نتواند روند بازار را نشان دهد، هیچ اعتمادی برای سرمایه‌گذاران باقی نخواهد ماند و ریسک سرمایه‌گذاری در بالاترین حالت خود قرار خواهد گرفت.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری موجب شده است که اولویت سهامداران خرد فروش و خروج از بازار باشد، چرا که بازارهایی مانند خودرو و مسکن بازدهی بسیار مناسب‌تر و ریسک بسیار کمتری دارند.

این گونه رفتارها با عناوینی مانند حمایت و پشتیبانی و خبرسازی در این راستا نشان می‌دهد که پشتوانه‌ای اساسی برای بازار وجود ندارد و اگر هم برای هدایت برنامه‌ریزی شود، برنامه‌ای بسیار کوتاه‌مدت خواهد بود. از این رو سرمایه‌گذاری در بازاری که هدف ندارد، نمی‌تواند جذاب باشد و خروج مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز