تمهید جدید برای کاهش قیمت مرغ

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۱:۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۶۰۰۹
تمهید جدید برای کاهش قیمت مرغ
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران از تشکیل اتحادیه‌های استانی کشتارگران مرغ به عنوان تمهید جدید برای کاهش قیمت خبر داد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت صمت، جلال‌الدین محمد شکریه در تشریح آخرین وضعیت اقلام و کالا‌های اساسی، میزان گندم در سیلو‌ها و گوشت قرمز در بازار را کافی دانست و از تمهیدی جدید در راستای مدیریت زنجیره تولید تا توزیع مرغ جهت کنترل قیمت خبر داد.
 
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران افزود: در شرایط فعلی کمبودی در کالا‌های اساسی وجود ندارد. با این وجود در جلسات مختلفی که بخش‌خصوصی و دولت با هم برگزار می‌کنند، راهکار‌های جدیدی برای کاهش نگرانی‌های احتمالی حتی در زمینه کنترل قیمت اندیشیده شده است که در انتظار اجرایی شدن برخی از این طرح‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در تنظیم بازار بخش‌های مختلفی از دولت و بخش‌خصوصی نقش دارند و تنها بخشی از آن به اصناف برمی‌گردد.

شکریه گفت: در خصوص گوشت مرغ، واسطه‌گری کشتارگران، گاهی منجر در گرانی این قلم از کالا‌های اساسی می‌شود و البته تهیه مواد اولیه مرغ‌داری‌ها هم با مشکلاتی مواجه می‌شود که در این باره وزارت جهاد کشاورزی مسئول رفع مشکل است. قیمت سویا و کنجاله گاهی با افزایش نرخ ارز، افزوده می‌شود و همین امر بر روی قیمت مرغ هم تاثیر می‌گذارد.
 
ضمن این که مسائلی از جمله حمل و نقل و نقصان در خرید تاجر هم بر قیمت مرغ موثر است و به این ترتیب در ماه‌های گذشته، گا‌ها کمبود یا اشباع بازار از مرغ را هم تجربه کرده‌ایم.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در خصوص بازرسی‌ها و نظارت بر بازار افزود: کنترل شدیدی بر حلقه آخر زنجیره تولید تا توزیع وجود دارد در حالی که نباید همه تمرکز بازرسی را بر حلقه آخر داشت و باید بر کل زنجیره نظارت شود.

وی اضافه کرد: نگرانی از کمبود کالا‌هایی که در سبد خانوار قرار می‌گیرد نداریم، اما در خصوص گوشت مرغ لازم است تا وزارت جهاد کشاورزی تدابیر بیشتری داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اصلاح فرهنگ خرید کالا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگ خرید هم گاهی در کمبود خرید یا گرانی آن امر موثر است. یعنی وقتی مردم احساس کنند کالایی قرار است گران شود، اگر خریدی با حجم بالا و بیش از نیاز کنند، خود به خود به گرانی و کمبود آن کمک کرده‌اند. در این شرایط، تعادل عرضه و تقاضا بر هم زده شده است. به عنوان نمونه اگر در یک بازه زمانی همه مردم چای بخرند حتی در لاهیجان که مرکز اصلی چای کشور است هم دچار کمبود چای بسته‌بندی شده خواهیم شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز