علت افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر چیست؟

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۵:۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۰۶۰۲۲۷
علت افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر چیست؟
دو عامل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش صادرات و جاذبه آن در شرایط افزایش نرخ ارز، موجب شد تا بازار تخم مرغ نیز دچار تحول شود. طبق اعلام رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌داران، قیمت هر شانه تخم مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت نزدیک به ۳۱ هزار تومان شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش عامل اصلی گرانی تخم مرغ در بازار از سوی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور افزایش تقاضای صادرات عنوان شد. صادرات کشور عمدتاً به کشورهای عراق، افغانستان، کویت، قطر و ... صورت می‌گیرد. از ابتدای سال جدید صادرات تخم مرغ به کشور افغانستان نیز با رایزنی‌ها با وزارت بازرگانی این کشور، محقق شد و نهایتاً، گشایش‌هایی صورت گرفت. همین امر موجب شد تا بیش از ۱۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای منطقه صادر شود. دولت با ادامه این روند و برای کنترل بازار صادرات تخم مرغ را اواسط تیر ماه امسال ممنوع اعلام کرد اما اخیراً مجدداً شاهد افزایش قیمت تخم مرغ بوده‌ایم. این است که عامل دیگری از جمله افزایش قیمت نهاده‌های دامی مطرح شده است.

در این راستا «رضا ترکاشوند»، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ تخم مرغگذار کشور، از پیش‌بینی صادرات بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تن تخم مرغ در برنامه ریزی تولید سال ۹۹ خبر داده بود.

صادرات سود آور بود

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ تخم مرغگذار کشور گفته بود: برنامه‌ریزی برای صادرات ۸۰ هزار تن تخم مرغ در سال جدید درحالی بود که در سال گذشته حدود ۴۱ هزار تن به کشورهای هدف صادر شده و کل تولیدات تخم مرغ در کشور به ۱۰۰ هزار می رسید. همچنین سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که از این میزان، بیش از ۴۱ هزار تن به کشورهای هدف صادر شده است.

او گفت: هر ساله در این مقطع زمانی به دلیل کاهش مصرف با افت قیمت تخم مرغ روبرو بودیم که امسال به دلیل مدیریت و تداوم صادرات و همچنین افزایش مصرف این محصول به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اکثر واحدهای عرضه غذا نه تنها کاهش مصرف نداشته ایم، بلکه قیمت ها نیز افت چندانی نداشته است. در شرایط گرانی ارز در کشور، صادرات برای بسیاری از تولیدکنندگان جذاب شده است. ارزآوری در حوزه محصولات کشاورزی و دامی نیز در کشور یکی از امکان‌ها بوده است. تولیدکننده نیز ترجیح می‌داد تا درآمد دلاری خود را از طریق صادرات تامین کند تا در نوسانات ارزی، ارزش درآمدها بیشتر شود.

چرا ممنوعیت صادرات تخم مرغ از افزایش قیمت جلوگیری نکرد؟

هدایت اصغری، مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ تخمگذار میهن، نیز در گفتگو با برنا درباره تحولات اخیر در بازار تخم‌مرغ به افزایش قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرده و این عامل را مهم‌ترین مولفه گرانی تخم مرغ ارزیابی می‌کند.

او اظهار کرد: اعتقاد من این است که بیش از عامل صادرات تخم مرغ، گرانی در روزهای اخیر به علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده است. در حالی پیش از این حدود هزار و ۵۰۰ تومان هر کیلو ذرت خریداری می‌شد، اکنون باید بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بابت ذرت بپردازیم. همچنین سویا که پیش از این، کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود، اکنون به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است. تهیه سویا نیز این روزها با مشکل مواجه است. اگر تدبیری در بحث نهاده‌های دامی نشود، شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

او تصریح کرد: در چنین شرایطی مرغداری‌ها، به بحث تولک‌بری به مرغ تخم مرغگذار روی می‌آورند، به این معنا که به علت کمبود نهاده دامی و جوجه‌ریزی تا مدتی گله را حذف نمی‌کنند، تولک‌بری می‌کنند. اگرچه برخی معتقدند که افزایش صادرات علت گران شدن تخم مرغ بوده است. با اینحال بحث صادرات بیشتر عامل روانی بازار است و در اصل کمبود نهاده‌ها موثر بوده است. صادرات فقط جو روانی را تشدید می‌کند.

او درباره تاثیر عامل کرونا در بازار تخم مرغ گفت:  تخم مرغ یکی از کالاهایی است که غالب پزشکان و متخصصین بهداشتی توصیه می‌کنند و در دوران کرونا نیز نیاز به آن همچنان وجود دارد و نسبت به مرغ و گوشت هم، بیشتر خریدار دارد بنابراین در دوران کرونا نیز باید، مصرف آن بیشتر بشود.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ تخم مرغگذار میهن بیان کرد: علل کشش پذیر بودن صادرات تخم مرغ افزایش نرخ ارز و مسائل مربوط به آن است. اما به هر حال دولت چندی پیش صادرات تخم مرغ را ممنوع کرد تا شرایط بازار را تنظیم کند و سعی در کنترل شرایط دارد اما هنوز، قیمت‌ها در بازار تخم مرغ عادی نشده است و این به علت مشکلات قیمتی نهاده‌های دامی، است.

اصغری بیان کرد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما نسبت به سرانه جهانی پایین است و این مسئله بعدها در سلامت جامعه خود را نشان خواهد داد و باید درجای دیگر، هزینه‌ آن را به عنوان خسارات بهداشتی و سلامتی پرداخت کنند. در شرایط فعلی دولت باید، فراخوان بدهد که هر کسی می‌تواند ذرت و سویا تولید کند و تمرکز برنامه‌ریزی ها را بر این موضوع، بگذارد.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز