تجهیز ۱۸۶ کارگاه برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۱:۴۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۱۰۸
تجهیز ۱۸۶ کارگاه برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: درحال حاضر ۱۸۶ کارگاه درسراسر کشور برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز تجهیز شده اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد حسین باقری در نشستی خبری با بیان اینکه براساس آمار موجود ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ خودرو در سایت gcr.niopdc.ir ثبت نام کرده اند گفت: از این میان  ۲۳ هزار  تبدیل صورت گرفته است و ۲۲ هزار خودرو در نوبت قرار گرفته اند و در صف تبدیل قرار دارند.

وی با بیان اینکه ٦٠٠٠ خودرو در صف انتخاب کارگاه قرار دارند، افزود: برای ممانعت از دستکاری مخازن سی ان جی و خوردگی خارجی سطح مخزن ها از جمله اقدامات صورت گرفته هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی است که این کار شروع شده است.

وی اظهار کرد: مناقصه فرآیند هوشمندسازی جایگاه ها با توجه به آماده شدن اسناد آن اواسط مهرماه برگزار خواهد شد تا  پیمانکار تعیین شود.

وی با اشاره به لزوم وجود گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز، گفت:  به خودروهایی که گواهی سلامت نداشته باشند، سوختی تحویل داده نمی شود لذا با توجه به اینکه عمر مخازن بالا است، سیستمی تعبیه می‌شود که تنها اتومبیل‌هایی که گواهی سلامت داشته باشند سوخت تحویل می‌گیرند.

مدیر طرح CNG شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هدف این است تا حوادث در جایگاه‌ها صفر شود، تصریح کرد: مبنای کار هوشمندسازی، ارتقاء ایمنی جایگاه‌ها و تردد خودروها است. ممکن است مخازن آنها دستکاری شده باشد و یا خوردگی وجود داشته باشد که در این شرایط باید بهره‌برداری از خودرو پایان یابد.

باقری با اشاره به روند اجرای این طرح، گفت: ابتدای ورود خودرو به جایگاه، اطلاعات خوانده می‌شود و اگر خودرو ایمن و دارای گواهی سلامت باشد سوخت تحویل داده می‌شود.

او با تاکید بر اینکه برنامه ما این است که کارت خودروها با همکاری پلیس راهور و سیستم سیمفا به دوگانه‌سوز تبدیل شود، گفت: با CNG‌ سوز کردن تعداد یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۰۰ جایگاه فعال CNG در کشور است که بیشترین مشکل تامین تجهیزات و زمین را در کلانشهرها وجود دارد، تصریح کرد: در کل کشور بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه CNG‌ وجود دارد که اکنون تنها اکنون ۲۵ میلیون متر مکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود و در کلانشهرها نیازمند احداث جایگاه CNG هستیم.

مدیر طرح CNG شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای احداث جایگاه در کلانشهرها با شهرداری و استانداری مکاتباتی انجام شده، وزارت نفت در زمینه احداث جایگاه اقدام کرده اما از شهرداری و نیروهای مسلح هم انتظار داریم مطابق مصوبات عمل کنند و زمین در اختیار ما قرار دهند.

باقری با بیان اینکه هنوز در این خصوص کم‌کاری می شود، گفت: وزارت راه نیز موظف است در پایانه باند و فرودگاه جهت احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس CNG اقدام کند.

نظر شما