فرش قرمز افغانستان برای ایران/فرصت سرمایه گذاری با مالکیت صد در صدی به شرکتهای ایرانی

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۱۶:۴۹:۴۱
کد خبر: ۱۰۶۳۱۳۰
فرش قرمز افغانستان برای ایران/فرصت سرمایه گذاری با مالکیت صد در صدی به شرکتهای ایرانی
سرپرست وزارت صنعت و تجارت جمهوری اسلامی افغانستان گفت: در افغانستان فرصت‌های بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم که هیچ نیازی به استفاده از شرکت بومی نیست و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مالکیت صد در صدی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به گزارش پایگاه خبری ساتکاب‌ (شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق)، نثاراحمد غوریانی،  سرپرست وزارت صنعت و تجارت جمهوری اسلامی افغانستان، در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه اختصاصی - تخصصی «آب، برق، انرژی های نو» در کشور افغانستان، ضمن تاکید بر اینکه افغانستان تنها بازار فروش نیست گفت :
از کشورهای همسایه بخصوص ایران انتظار می‌رود برای سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های بخش خصوصی گام‌های موثر بردارند.
نثاراحمد غوریانی تاکید کرد: افغانستان همواره به دنبال مشارکت‌ با کشورهای دیگر در تولید و بازاریابی است به همین دلیل از دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه انتظار می‌رود به افغانستان تنها به عنوان بازار فروش نگاه نکنند.

بخش خصوصی ایران با مالکیت صد در صدی در افغانستان سرمایه گذاری کنند

غوریانی با اشاره به فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های ایرانی گفت: در افغانستان فرصت‌های بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم که هیچ نیازی به استفاده از شرکت بومی نیست و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مالکیت صد در صدی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

این مقام مسئول در کشور افغانستان همچنین اظهار کرد: امکاناتی برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته‌ایم که بی‌نظیر است به عنوان مثال در شهرک‌های صنعتی،کلیه امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذاران زمین متر مربعی 80 سنت به متقاضیان ارایه می‌دهیم که ارزان‌ترین نرخ در سراسر جهان است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت از فرش قرمز افغانستان برای شرکتهای ایرانی خبر داد

وی با تاکید بر حضور شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تصریح کرد: از همین فرصت استفاده می‌کنم و به متقاضیان سرمایه در ایران می‌گویم برای شما فرش قرمز پهن شده و تمام حمایت‌های مورد نیاز را مهیا کرده‌ایم.
غوریانی در بخشی از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا از ایران به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه حجم قاچاق کالا از ایران بخصوص از مناطقی که صعب العبور هستند باعث نگرانی تولیدکنندگان افغانی شده است که البته معتقدیم این روند به خود تولیدکنندگان ایران نیز ضربه می‌زند.

«نمایشگاه» نقطه عطفی برای گسترش تجارت دو کشور

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل  رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با اشاره به مبادلات گسترده تجاری میان دوکشور گفت: در حدود 3 میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به افغانستان و همچنین پتانسیل‌های موجود تجاری میان دو کشور فرصتی ایجاد کرده که این نمایشگاه را به عنوان نقطه عطفی در گسترش تجارت ایران و افغانستان بشناسیم.

سیدزمان هاشمی در ادامه افزود: ایران کوتاه‌ترین راه صادراتی برای کالاهای افغانستان است به همین دلیل تلاش می‌کنیم حداکثر استفاده را از فرصت موجود داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: چابهار برای مبادلات اقتصادی و تجاری افغانستان نقش کلیدی دارد و تلاش می‌کنیم از آن استفاده کنیم اما به دلیل برخی موانع فعلا نتوانسته‌ایم به این هدف دستیابیم.

وی ابراز امیدواری کرد که اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل زمینه گسترده‌ای در گسترش روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور ایجاد کند تاجایی که این روابط منجر به همکاری‌ها و ایجاد فرصت‌های تولیدی مشترک نیز باشد.

رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری معتقد است دو کشور باید اهداف اقتصادی را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند به این دلیل که با گسترش و تقویت روابط اقتصادی بدون تردید روابط سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌شود.

هاشمی با اشاره به کالاهای صادراتی افغانستان به ایران تصریح کرد: هم اکنون در بخش سنگ‌های تزئینی، خشکبار و محصولات کشاورزی امتیازاتی داریم که به دلیل برخی مشکلات و قوانین تنها توانسته‌ایم سالانه کمی بیشتر از 15 میلیون دلار کالا به ایران صادر کنیم که باید این رقم افزایش یابد.

گفتنی است؛ بعد از پایان این مراسم، اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل رسما کارش را آغاز کرد.

 

نظر شما