وضعیت بورس در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟ / ورود آستان قدس و بنیاد مستضعفان به بورس شاخص را مثبت مى‌کند

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۰:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۶۴۶۵۵
وضعیت بورس در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟ /  ورود آستان قدس و بنیاد مستضعفان به بورس شاخص را مثبت مى‌کند
یک تحلیل‌گر بازار سرمایه معتقد است در حال حاضر ورود بنگاه‌های حاکمیتى مثل آستان قدس رضوی بنیاد مستضعفان به بازار سهام مى‌تواند شاخص بورس را افزایش دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «على حیدری» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اکونومیست فارسى در خصوص شرایط کنونى بازار سرمایه گفت: در حال حاضر  تثبیت بازار فرا تر از اختیارات و اراده دولت است و اگر بخواهیم کمتر شاهد ر یزش هاى سنگین در بورس باشیم وقت آن است که بنگاه هاى حاکمیتى مثل آستان قدس و بنیاد مستضعفان که از نظر میزان خدمات و تولیدات بسیار بزرگتر از بنگاه‌هاى دولتى هستند، وارد بازار سرمایه شوند.

وى افزود: این بنگاه‌ها مى‌توانند از لحاظ تعداد سهام، بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار بدهند و باعث تثبیت  یا رشد شاخص شوند.

حیدرى همچنین وضعیت بورس در  نیمه دوم سال را داراى شباهت ها و تفاوت هایى با نیمه اول سال دانست و گفت: در نیمه دوم هم کماکان رشد تورم را خواهیم داشت و ۱۰ بهمن ماه به بعد شاهد رشد برخى سهام ها خواهیم بود که الزاما شامل کل بازار نمى شود،  یعنى شاید بازار به دلیل مسائل جانبى با نوسان همراه باشد اما سهام‌هاى صادراتى و ارز آور در میانه سال رشد مناسبى خواهند  داشت.

این کارشناس اقتصادى ادامه داد: در نیمه دوم سال نگاه بازار ازسمت مسائل اقتصادى به سمت مسائل سیاسى مى‌رود، مسائلى که بر اقتصاد تاثیر گذار است و از جمله مهم‌ترین آن‌ها  تحریم هاى آمریکا علیه جمهورى اسلامى است. 

وى افزود: جنس این تحریم‌ها با دوره‌هاى قبل متفاوت است چون با همراهى خزانه دارى ایالات متحده همراه است و خزانه دارى به معناى دسته چک ایالات متحده است.

حیدری ادامه داد: هر شرکت یا هرکشوری بخواهد با ایالات متحده وارد مبادلات تجارى شود، خزانه دارى باید نقل و انتقالات را تایید کند، حتى دولت آمریکا هم در هزینه‌هاى خود باید اجازه خزانه‌دارى را داشته باشد، پس می‌توان انتظار داشت اتحادیه اروپا اگرچه در حال حاضر کج دار و مریز رفتار مى کند اما در سال‌هاى پیش رو به لحاظ عملکرد، بیشتر همسو با ایالات متحده خواهد شد.

این کارشناس بورس تاکید کرد: از نظر من در ایران بازار سرمایه به معناى واقعى آن وجود ندارد چرا که زیر ساخت‌هاى بازار سرمایه اصلا تعریف‌ نشده، بلکه بورس ایران یک بازار حراجى(aution) است و هر کس پول بیشتری داد سهام مال اوست.

وى خاطر نشان کرد: در حال حاضر این بازار هم به لحاظ تعداد سهام و هم به لحاظ تعداد سهامداران حقیقى(نه حقوقى)، بسیار گسترده شده‌است. همچنین میزان نقدینگی با سال هاى قبل خیلى متفاوت است و همین موضوع نگهداشتن بازار را فراتر از اختیارات دولت کرده‌است. 

به‌گفته حیدری، گرچه به لطف تورم بازار در مجموع رشد خود را خواهد داشت اما وقت آن رسیده‌است که بنگاه‌هاى حاکمیتى وارد بازار سهام شوند تا کمتر شاهد ریزش‌هاى سنگین در این بازار باشیم.

این کارشناس اقتصادى در پایان تاکید کرد: الزام داشتن بازار شفاف و اقتصادى داشتن مطبوعات آزاد و پیگیر است. دراین صورت بازار سهام، شفاف، به دوراز هیجان و بر منطق علمى حرکت خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز