خرید دلار در این قیمت‌ها آتش زدن به مال است!

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۵:۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۶۶۷۷۲
خرید دلار در این قیمت‌ها آتش زدن به مال است!
قیمت ارز در روزهای اخیر با التهاباتی جدی روبه‌رو شده است و با وجود قیمت‌های بسیار بالا، همچنان دلالان مردم را به خرید دعوت می‌کنند و این در حالی است که خرید در این قیمت‌ها به هیچ عنوان معقول نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر به حدود 30 هزار تومان رسیده است و کارشناسان بر این باورند که این قیمت‌ها واقعی نیست.

کارشناسان بر این باورند که قیمت‌های کنونی ارز در کشور به صورت حباب گونه، افزایش پیدا کرده است و بنیان منطقی ندارد.

علی اکبر ابراهیمی، کارشناس بازار ارز، در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: سیگنال هایی که از سوی دلالان ارز برای خرید صادر می شود به هیچ عنوان نباید مبنای خرید ارز باشد.

او در ادامه گفت: بازار ارز در ماه های اخیر به دلیل التهابات موجود به شدت تحت تاثیر رویدادهای سیاسی قرار گرفته است و سوداگران از این موضوع، برای ایجاد عطش در مردم استفاده می کنند.

ابراهیمی همچنین افزود: دلار در یک سقف قیمتی قرار دارد و خرید در نقاط مقاومتی عملی بسیار پرریسک است و می تواند به ضررهایی سنگین منجر شود.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اقداماتی که در راستای تزریق ارز صنایع بالادستی مانند پتروشیمی ها به صرافی ها در حال انجام است، می تواند عرضه ها را در بازار افزایش دهد.

او افزود: به همین خاطر سوداگران سیگنال های فروش را صادر می کنند تا ارز خود را در سقف قیمت به مردم به فروش، برسانند.

گفتنی است کارشناسان بر این باورند که فروش ارز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها در صرافی‌های مجاز، زمینه ساز تسریع واردات اقلام ضروری و برقراری آرامش و تعادل در بازار ارز می‌شود. این راهبرد بانک مرکزی که در چند روز اخیر عملیاتی شده، علاوه بر تسهیل فروش ارزهای صادراتی، نقطه عطفی برای رفع نیازهای ارزی و ایجاد تعادل در بازار ارز که این روزها پرنوسان شده، خواهد بود.

این تصمیم بانک مرکزی می تواند زمینه ساز گشایش های تازه ای در بازار ارز باشد چرا که پیش از این صادرکنندگان، همیشه در خصوص فروش بی قید و شرط ارز و تاثیر منفی آن در بازار ارز انتقادهایی را داشتند و اساسا یکی از دلایل سرعت پایین وارد شدن ارزهای صادراتی به کشور را این مهم می دانستند، اما در شرایط تازه در حالی که قبلا صادرکنندگان پتروشیمی به عنوان یکی از غول های صادراتی، مجاز بودند ارز حاصل از صادرات خود را تنها به صرافی های بانکی به فروش برسانند و در حال حاضر می توانند، ارزهای خود را در صرافی های مجاز نیز عرضه کنند که حتی در کوتاه مدت می تواند، زمینه ساز به آرامش رسیدن این بازار و متعادل سازی قیمت ها در بستر عرضه و تقاضاهای شفاف شود.

باید به این نکته مهم هم اشاره شود که صنایع پتروشیمی، معدنی و فولادی از جمله بزرگترین صنایع ارز آور کشور هستند که حتی در شرایط پیچیده، تحریم سهم بسیار عمده و مهمی را ورود ارز به داخل کشور در بین همه صنایع و صادرکنندگان برخوردار هستند و این تصمیم که آنها می توانند، علاوه بر صرافی های بانکی در صرافی های مجاز و صرافی‌های تضامنی نیز ارز خود را عرضه کنند اگر به صورت نظام مند و با کنترل نهاد بازار ارز به صورت کامل اجرایی شود، علاوه بر کمک به متعادل سازی جو فعلی می تواند، به خرید کالاهای ضروری و استراتژیک کشور که نیاز به ارز برای آن به شدت حس می شود، منتهی شود و در نقطه مقابل با تاثیرگذاری مثبت در بازار، باعث تصحیح و اصلاح قیمت ها در بازار می شود.

بر این اساس می توان این گونه برداشت کرد که بازار ارز در شرایطی اشباع خرید قرار دارد و ورود به چنین بازار پررسیکی می تواند، آتش زدن به مال باشد، چرا که هیچ تضمین و آینده روشنی برای آن وجود ندارد.6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز