رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

تخلفات در حوزه کارت‌های بازرگانی محرز است

۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۱۱:۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۰۱۴۲
تخلفات در حوزه کارت‌های بازرگانی محرز است
رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: تخلفات در حوزه کارت‌های بازرگانی محرز بوده چرا که اگر یک یا دوبار اتفاق می‌افتاد، قابل بحث بود اما وقتی بارها شاهد تخلفات بوده‌ایم نشان دهنده جریان سوئی است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پژوهشکده پولی بانکی، «کارتن خواب» های صادراتی ماجرایی است که در این روزها به نقل از رییس کل بانک مرکزی دهان به دهان می چرخد و گاهی نقدهایی را در پی دارد و گاهی هم دست مریزادهای بسیار! برخی از خصوصی ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و با نقادی های مختلف خواستار افشای اطلاعات این افراد سودجو شدند چرا که معتقدند چنین ادعایی که از سوی عبدالناصر همتی بیان شده صحت ندارد و نمی توان کارت بازرگانی را بدون احراز صلاحیت صادر کرد. موضوعی که رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق آن را رد می کند و می گوید: تخلفات در حوزه کارت های بازرگانی محرز است.

موضوع مهمی که در این میان مطرح می شود تایید صلاحیت متقاضیان کارت های بازرگانی است که از تخصص کافی در تجارت برخوردار نیستند و همین امر موجب می شود هم واردات از مسیر اصلی خود منحرف و منابع ارزی بسیاری از کشور خارج شود و هم صادرات را به بیراهه بکشاند و سود آن را عائد کشور نکند. در نتیجه باید کار را به کاردان سپرد تا نه رانتی در میان باشد و نه فساد و تخلفی.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه احراز صلاحیت متقاضیان کارت های بازرگانی باید برعهده اتحادیه های تخصصی گذاشته شود، معتقد است: تخلفات در حوزه کارت های بازرگانی محرز است چرا که اگر یک یا دوبار اتفاق می افتاد، قابل بحث بود اما وقتی بارها شاهد تخلفات بوده ایم نشان دهنده جریان سوئی است که باید به سمت درست هدایت و اصلاح شود.

یحیی آل اسحاق تصریح کرد: کارت های بازرگانی مدتهاست به محل مناقشه تبدیل شده و همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه نیز به ضرورت یا نفی کلی و اصلاح سازکارها و حتی تعیین مقام صادرکننده کارت، ورود کرده اند، اما به نتیجه ای دست نیافته اند.

وی ادامه داد: موضوعی که به تازگی نیز مطرح شده امکان سوءاستفاده از کارت های بازرگانی است که منجر به عدم بازگشت ارزهای صادراتی شد و انتقاداتی را به همراه داشت. در نتیجه اینکه تخلفاتی در این بخش ایجاد می شود قابل نفی نیست و نمی توان آن را انکار کرد اما نباید صورت مساله را پاک کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است: بهترین نهادی که می تواند این بخش را ساماندهی و اصلاح کند اتاق های بازرگانی هستند چرا که به همه جوانب امر توجه می کنند و در این میان باید با استفاده از نظرات دیگر نهادها فرآیند صدور و تمدید کارت های بازرگانی را به نوعی تعریف کند که نتوان از آن سوءاستفاده کرد.

آل اسحاق افزود: نظام تجارت کشور باید قابل شناساسی و شفاف باشد که کارت بازرگانی برای همین امر تعریف شده؛ بنابراین اصل داشتن کارت بازرگانی ضرورت است. البته کشورهایی هم که کارت بازرگانی ندارند، با ابزارهای دیگری نظام تجاری را تحت کنترل و ساماندهی قرار می دهند.

وی اظهار کرد: صدور کارت بازرگانی برای هر فعالیتی باید به صاحبان متخصص آن حرفه سپرده شود یعنی صادرکننده فرش باید از سوی اتحادیه صادرکنندگان فرش مورد تایید قرار بگیرد و کارت بازرگانی برای او صادر شود، اما متاسفانه تشکل و ها و اتحادیه ها اثرگذاری حداقلی دارند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: اینکه تخلفاتی در حوزه کارت های بازرگانی وجود دارد شکی نیست که باید هویت این افراد هم به طور شفاف اعلام شود چرا که از این کارت ها در بخش های مختلف واردات، صادرات و حتی گرفتن رای در انتخابات و ... استفاده می شود که به ضرر اقتصاد خواهد بود.

نظر شما