گزارش روز؛

انتخابات در آمریکا و هیجان در بورس تهران

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۲۵
کد خبر: ۱۰۸۲۷۷۸
انتخابات در آمریکا و هیجان در بورس تهران
بازار بورس در معاملات روز گذشته نشان داد که به شدت تحت تاثیر اتفاقاتی بوده که در آمریکا در حال رخ دادن است و به صورت مشخص به انتخابات این کشور، واکنش نشان داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بازار بورس تهران در حالی که هفته های پیش را با روندی نزولی پشت سر گذاشته بود، در معاملات روز گذشته با توجه به این که پیش بینی ها از انتخابات آمریکا در ساعات معاملات دونالد ترامپ را رئیس جمهور این کشور می خواندند با رشد همراه شد.

اما نکته جالب این است که این رشد از نظر بنیادین رخ نداده است و تنها نوعی شوک در بازار است؛ چرا که رشد اصلی مختص سهم های وابسته به دلار بازار بود که با توجه به پیش بینی فعالان بازار از افزایش نرخ ارز با به روی کار آمدن ترامپ، اقدام به خرید کردند.

با این وجود نکته قابل توجه این است که آراء قطعی در ساعات معاملات مشخص نشده بود و با این حال معامله گران واکنش هایی جدی به پیش بینی ها، انجام دادند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از سهم های بازار همچنان نسبت به ارز موجود در بازار بسیار ارزان هستند و با این حال، مدت زیادی با فشار فروش همراه بودند، اما حالا که به باور معامله گران چشم اندازی مشخص برای بازار ایجاد می شود، ممکن است که روند تغییر کند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بارها اعلام کرده اند که انتخابات آمریکا نمی تواند به صورت بلندمدت بر بازار بورس کشور تاثیر قابل توجهی داشته باشد و نباید با تکیه بر این اخبار در بازار، هیجانی عمل کرد.

در این راستا پیش تر نیز در گزارش ها اعلام شده بود که در صورت پیروزی حزب دموکرات در کارزار انتخابات این احتمال وجود دارد که حجم تحریم ها کاهش یا در بدترین حالت ثابت بماند. بنابراین چشم انداز اقتصادی روی کاغذ می تواند بهبود پیدا کند و در نهایت قیمت دلار به دلیل کاهش تقاضای سفته بازی کاهش یابد. به نظر می رسد سناریوی کاهش قیمت دلار مقطعی باشد و در کوتاه مدت فشار فروشی بر صنایع دلاری وارد کند. با این وجود، تغییر مواضع و گشایش اقتصادی از کانال روابط با آمریکا، تاثیر خوبی بر مقدار فروش بسیاری از شرکت ها می گذارد که در این صورت بازار را در بلند مدت نسبت به بازارهای موازی، جذاب تر می کند.

با این حال بسیاری بر این باورند که حافظه تاریخی اثبات کرده است که چارچوب سیاست های آمریکا و ایران، تغییری نداشته و این دو کشور محکم بر سر مواضع خود ایستاده اند، پس از این منظر برنده شدن حزب دموکرات بیشتر اثر روانی و مقطعی دارد.

در صورت پیروزی حزب جمهوری خواه نیز به رغم صحبت های ضد و نقیض در مورد ایران موجب ادامه تداوم اثر فرسایشی تحریم ها و در نتیجه منتج به افزایش نرخ برابری ارز می شود. این در حالی است که متغیرهای تورم و نرخ ارز در سال های اخیر همیشه عاملی برای رشد قیمت ها در بازار سرمایه بودند، از همین رو رشد صنایع دلاری در گام اول و در ادامه با فاصله زمانی کل بازار مورد انتظار است.

بر این اساس فعالان بازار باید بدانند که رئیس جمهوری آمریکا در کوتاه مدت تاثیری بر بازار کشور نخواهد داشت و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند؛ چرا که آن چیزی که تاثیر انتخابات آمریکا را بر بازار ایران افزایش می دهد، چیزی نیست جز هیجان فعالان بازار.6

نظر شما