سیگنال‌های کاهشی بانک مرکزی برای تخلیه حباب قیمتی ارز

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۵:۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۴۰۰۲
سیگنال‌های کاهشی بانک مرکزی برای تخلیه حباب قیمتی ارز
با نگاه اجمالی به اخبار مثبت بانک مرکزی در ماه‌های اخیر که درباره‌ منابع ارزی‌ منتشر شده است، حاکی از آن است که ‌روند کاهشی و تخلیه حباب این روزهای نرخ ارز به وضوح قابل پیش‌بینی بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، با نگاه اجمالی به اخبار و پالس‌های مثبت بنیادی ماه‌های اخیر که درباره‌ منابع ارزی‌ منتشر شده است، به خودی خود حاکی از آن است که‌ روند کاهشی و تخلیه حباب این روزهای نرخ ارز به وضوح قابل پیش‌بینی بوده است. از میان این اخبار مثبت می‌توان به ۵ مورد «افزایش فروش نفت خام»، «رشد عرضه حواله ارز در نیما»، «آزادسازی منابع بلوکه شده در عراق و کره»، «مجوز نقل و انتقال ۵۰۰ هزار دلاری صرافی‌های مجاز در بازار متشکل ارزی» و نیز «اجرای طرح تهاتر ارز صادراتی و نفت خام در ازای واردات کالای اساسی» اشاره کرد.

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، طی روزهای گذشته از روند صعودی فروش نفت خام ایران خبر داده بود. شاید برخی این اظهارات را مانور تبلیغاتی بدانند، اما جالب است بدانیم رویترز به نقل از TankerTrackers هم این مسئله را تایید و اذعان کرده بود که ایران در ماه اخیر میلادی نزدیک به 1.5 میلیون بشکه در روز دو نوع نفت خام و میعانات را فروخته است.

صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، در اینباره اظهار داشته بود: در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع، توان بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است.

از سوی دیگر اگر این افزایش فروش نفت خام به شیوه تهاتردر برابر کالا باشد به نوعی بانک مرکزی را از شر دلار 4200 تومانی خلاص خواهد کرد، یعنی بانک مرکزی به جای اینکه دلار خود را با نرخ ترجیحی و رانتی 4200 تومان به واردکنندگان بدهد، می‌تواند مدیریت بهتری بر منابع ارزی اعمال کند.

همچنین مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در جدیدترین آماری که در مهرماه ارائه کرده است، از رشد ۷۷ درصدی عرضه حواله‌های ارزی در شهریورماه سال جاری نسبت به مردادماه در سامانه نیما خبر داده است. بنابراین پیش بینی سیر صعودی عرضه‌ این حواله‌ها و به تبع آن بازگشت ارز حاصل از صادرات در نیمه دوم سال، امر دور از ذهنی نخواهد بود.

با وجود عرضه فزاینده ارز نیمایی در بازار طی روزهای اخیر و نیز صدور مجوز افزایش رقم نقل و انتقال صرافی‌ها تا سقف ۵۰۰ هزار دلار در بازار متشکل ارزی، هیچ تقاضای موثری برای خرید این ارزهای عرضه شده در بازار دیده نشده است.

اصغر بالسینی، تحلیل گر مسائل اقتصادی درباره علت نبود تقاضای موثر در بازار ارز گفته است: بدون مشتری بودن این میزان عرضه ارز و حبابی بودن این نرخ را می‌توان ناشی از وجود نیازهای غیرواقعی متقاضیان ارز (نیازهای دلالی و سفته بازی)، چشم‌انداز کاهشی قیمت ارز حداقل در کوتاه‌مدت و افت ثبت سفارش‌ها برای واردات دانست.

نظر شما