رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد:

منتظر تحول در اشتغالزایی فارغ التحصیلان باشید

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۰:۲۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۹۰۵۲۶
منتظر تحول در اشتغالزایی فارغ التحصیلان باشید
خستین نشست خبری مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با موضوع لزوم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به منظور مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی سازمان، نخستین نشست خبری «احمد خر» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با موضوع لزوم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به منظور مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها و پیشگیری جدی از تکرار وقوع حواث تلخ و ناگوار از جمله ساختمان پلاسکو و بیمارستان سینا اطهر، روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه باحضور اعضای هیات رئیسه شورای مرکزی و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی در محل موسسه ایران برگزار شد.

در  این نشست مهندس خرم، با انتقاد از رهاسازی موضوع نگهداری ساختمان، از تشکیل ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان نظام مهندسی با حضور نمایندگان ۱۵ نهاد و تعدادی از متخصصان، اساتید و کارشناسان حوزه نظام مهندسی در گروه‌های مختلف در امر مدیریت و نگهداری برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این نشست، اولین نشست ملی است که برای مهندسان و بهره براران از ساختمان فکری شده است. به عبارت دیگر، هدف مهم این نشست ایجاد اشتغال و فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان و مهندسانر ساختمان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون واحد ساختمانی در ایران داریم که حدود ۱۰ میلیون آنها آپارتمان و بلند مرتبه هستند, خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان های با عمر بیش از ۳۰ سال در ایران نیازمند بازسازی کلی هستند.

وزیر اسبق راه توضیح داد: اگر مدیریت تعمیر و نگهداری هر دسته ۵۰ تایی از آپارتمان های کشور را به یکی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی واگذار کنیم، برای ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل این رشته ها فرصت شغلی ایجاد کرده ایم تا مسئول بازرسی دوره ای و نظارت بر عملکرد تأسیسات فنی ابنیه را به عهده بگیرند و به طور مداوم اجزای ساختمان ها را پایش کنند و عمر آنها را بالا ببرند. در واقع با عملیاتی شدن این برنامه و با ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید برای مهندسان ساختمان،  تحولی در اشتغالزایی آن‌ها رخ خواهد داد.

در همین حال, مهندس خرم تاکید کرد طی دو برنامه توسعه علاوه بر اینکه می‌توانیم نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به صفر برسانیم، می‌توانیم اشتغال مولد هم برای سایر رشته‌ها ایجاد کنیم.

وی با یادآوری اینکه در گذشته کاری برای اعضای نظام مهندسی انجام نداده‌ایم، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار عضو هستند که ۶۰ درصد از این تعداد یا در تخصص خود کار نمی‌کنند، یا بیکار هستند و یا در اسنپ کار می‌کنند. به عنوان مثال، فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی در اسنپ کار می‌کند. برهمین اساس، باید فکری به حال مهندسان و بهره‌برداران ساختمان کنیم، ضمن اینکه بهره‌برداری، نگهداری، بازسازی و نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های بزرگ را رها کرده‌ایم.

مهندس خرم به استناد گزارش های شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: هم اینک هزاران ساختمان قدیمی بلندمرتبه در پایتخت در معرض بروز سوانح مرگبار هستند که اگر فکری برای بازرسی دوره ای و نگهداری تأسیسات آنها نکنیم، با فجایع بزرگی روبرو خواهیم شد. در سایر کلانشهرها و مناطق مسکونی کشور نیز وضعیت ساخت و ساز ساختمان های جدید به دلیل بی توجهی به مقررات ملی ساختمان نگران کننده تر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه اکنون در صنعتی سازی، هوشمندسازی و بهره برداری از ساختمان سبز عقب هستیم، اظهارداشت: در نسل سوم ساخت و ساز در جهان قرار داریم درحالی که جهان در نسل ششم ساخت و ساز است.

وی با بیان اینکه به شدت از ساخت و ساز از جهان عقب ماندیم، گفت: این عقب ماندگی حل نمی‌شود مگر اینکه متولی مسکن (وزارت راه و شهرسازی) با متصدی ساختمان (ساختمان نظام مهندسی کل کشور) با هم همراه و هم عرض شوند

به گفته مهندس خرم، اکنون این اراده در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد تا با تشکیل ستاد صنعتی سازی عقب ماندگی در کشور جبران شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: حداقل باید ٤٠ درصد صنعتی سازی در کشور داشتیم در حالی که اکنون زیر پنج درصد به روش صنعتی‌سازی عمل شده است.

مهندس خرم گفت: با حمایت وزارت راه و شهرسازی با تشکیل ستاد، صنعتی‌سازی برای هوشمند سازی و ساختمان سبز به سرعت عملیاتی خواهد شد که تحت فعالیت این ستاد هم برای فارغ التحصیلان صنعت ساختمان، شغل ایجاد خواهد شد و هم برای مقاوم سازی ساختمان‌ها و ساخت و ساز صنعتی گام بر می‌داریم.

واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران، خواستار واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی شد و گفت: در کشور از بخش خصوصی حمایت جدی نمی‌شود، البته بخش خصوصی هم باید پرقدرت وارد میدان شود. دولت خودش را از امور تصدی گری کنار بکشد و امور را به بخش خصوصی بسپارد، البته تقویت و توسعه بخش خصوصی و حمایت همه جانبه مادی و معنوی باید در دستور کار دولت قرار گیرد.  

وی در ادامه با اظهار تأسف از وجود نگرش های بدبینانه نسبت به فعالیت بخش خصوصی در حوزه های ساخت و ساز اظهارداشت: بالغ بر یک قرن از شروع برنامه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در ایران می گذرد و دهها دستگاه اجرایی نظیر دولت، شهرداری ها، بنیاد و نهادهای مختلف در این بخش مسئولیت دارند، اما هنوز مرجع نظارت، بازرسی و کنترل آنها مشخص نیست و همچنان از فقدان برنامه جامع صنعت ساختمان در کشور رنج می بریم.

وزیر اسبق راه و ترابری گفت: همین کم توجهی به مطالعه در صنعت ساختمان و ورود افراد غیرحرفه ای و کم تجربه به این حوزه باعث شده تا عمر مفید ابنیه در ایران به شدت کاهش یابد و هر از گاهی شاهد بروز سوانح مرگبار در ساختمان های ایران باشیم.

خرم گفت: کوتاهی در ترویج و رعایت ضوابط مهندسی در ساخت و ساز باعث شده تا عمر مفید ابنیه ایران از ۳۰ سال در دهه ۵۰ شمسی به کمتر از ۲۲ سال در حال حاضر برسد, این در حالی است که عمر مفید ساختمان ها در آمریکا از ۳۵ سال در دهه ۵۰ شمسی به بیش از ۱۲۰ سال در شرایط حاضر رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز