آلبرت بغزیان درگفت وگو با برنا تشریح کرد؛

سرنوشت نفت ایران پس از ترامپ

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۱۰:۵۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۲۱۹۴
سرنوشت نفت ایران پس از ترامپ
قاعدتا افزایش صادرات نفت و به خصوص رفع تحریم ها بر شرایط اقتصادی کشور اثرگذار است. اگر دولت همانند هفته های گذشته نرخ ارز را کاهش دهد، آنگاه شاهد افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.

به گزارش برنا، بعد پیروزی بایدن در انتخابات  ریاست جمهوری آمریکا، گمانه تغییر در سیاست‌های این کشور بویژه در عرصه بین المللی قوت گرفت. دولت ترامپ با تحریم های نفتی ایران شرایط نامطلوبی را به ایران تحمیل کرده بود که اکنون با پیروزی بایدن انتظار لغو تحریم های نفتی و بازشدن راه برای بازگشت حدود دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران به بازار  وجود دارد. در همین راستا آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در ارتباط با افزایش صادرات نفت ایران  و تاثیر این افزایش بر شرایط اقتصادی کشور  به برنا گفت: رفع تحریم ها و بازگشت صادرات نفت ایران به میزان صادرات این محصول استراتژیک به قبل از برجام با هر قیمتی دست دولت را در مسائل اقتصادی از جمله کاهش قیمت ارز باز خواهد کرد. میزان این اثرگذاری البته در دستان دولت است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: فقدان مدیریت هزینه و افزایش هزینه ها حتی بعد از رفع تحریم ها و افزایش صادرات نفت موجب لجام گسیختگی بیشتر در اقتصاد ایران می شود. این توانایی از سوی دولت وجود دارد که از فرصت ها استفاده کند اما استفاده از این توانایی نیازمند  اراده لازم  در دولت است که وجود دارد.

او افزود: دولت در حال حاضر با اصلاح ساختار و همچنین از طریق فروش شرکت‌های دولتی در بورس هزینه های خود را تامین می کند. تزریق غیر مدیریت شده درآمد حاصل از فروش این شرکت ها به اقتصاد، موجب افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.  در این مرحله اگر اراده ای برای کنترل نقدینگی وجود نداشته باشد، با افزایش حجم نقدینگی و در مرحله بعد  افزایش سقف تورم مواجه می شویم.

*کاهش یا افزایش نرخ دلار؟

بغزیان در پاسخ به این سوال که  افزایش صادرات نفت ایران تا چه اندازه در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ملموس است، گفت: قاعدتا افزایش صادرات نفت و به خصوص رفع تحریم ها بر شرایط اقتصادی کشور اثرگذار است. اگر دولت همانند هفته های گذشته نرخ ارز را کاهش دهد، آنگاه شاهد افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.از سوی دیگر تغییر نرخ ارز در بودجه موجب افزایش هزینه واردات کالای اساسی می شود بنابراین هرگونه دستکاری نرخ ارز در بوجه سال آینده این پیام را به بازار منتقل می کند که تمایلی به کاهش نرخ ارز وجود ندارد.

او تاکید کرد: ارز حاصل از صادرات نفت در کنار ارزی که در کشورهای دیگر بلوکه شده، پس از آزادسازی و عرضه در صرافی ها می تواند اثر مثبت و مناسبی بر کاهش نرخ ارز داشته باشد.

این اقتصادان تصریح کرد: اکنون باید منتظر ماند که در انتهای کاهش نرخ ارز چه قیمتی  برای آن در نظر گرفته می شود چرا که به نظر می رسد بانک مرکزی با توجه به ذخایر ارزی می تواند بیشترین اثر را بر روی قیمت ارز داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در صورت افزایش صادرات نفت ایران اگر نرخ ارز کاهش داشته باشد ، تورم در اقتصاد قابل کنترل نخواهد بود و با وضع موجود حتی اگر قیمت ارز ثابت بماند، شاهد افزایش رشد اقتصادی نخواهیم بود. زیرا مردم توانایی خرید ندارند. افزایش اجاره ها، افزایش قیمت مسکن و خودرو و برخی اقلام عملا قدرت خرید مردم در هر طبقه ای را کاهش داده بنابراین راهی نیست  جز  کاهش نرخ ارز تا سبب کاهش قیمت‌ها شود. اگر تورم منفی در برخی اقلام به وجود نیاید، مردم قدرت خرید پیدا نخواهند کرد.

نظر شما
پرونده ویژه