برنا گزارش می‌دهد؛

ویروس کوچک در صدد جبران/ بازارهای اقتصادی بعد از خبر واکسن کرونا چقدر تغییر کردند؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۱۰:۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۳۳۹
ویروس کوچک در صدد جبران/ بازارهای اقتصادی بعد از خبر واکسن کرونا چقدر تغییر کردند؟
نگاهی به نوسانات بازارهای اقتصادی در قبل و بعد از اعلام تست موفق واکسن کرونا نشان از تاثیر مثبت این خبر بر بازارهای اقتصادی دارد. هرچند که هنوز جای کار بسیاری دارد تا آسیببی که در 9 ماه به اقتصاد ایران و جهان وارد شد، جبران شود.

به گزارش برنا در 9 ماه گذشته و به دلیل رشد تلفات ناشی از کرونا که در مقاطعی به اجرای قرنطینه و محدودیت‌ها منجر شد، بازارهای اقتصادی نیز به تلاطم افتادند.

بسیاری از کشورها که اقتصادشان در حال توسعه بود، با شوک بیشتری مواجه شدند. حتی رشد اقتصادی کشورهایی مثل آلمان و چین نیز یا کاهش یافت و یا به کلی متوقف شد. در این میان، بازارهای اقتصادی مثل بورس که تحولات جهانی را مثل آینه در خود منعکس می‌کنند، با تحولات تازه تری روبرو شدند. هرچند که بورس آمریکا بیشتر به خبر ابتلای ترامپ به کرونا واکنش نشان داد تا به رشد تلفات مردمی ناشی از این بیماری.

 

بازارهایی که خوشبین شدند

حدود دو هفته قبل بود که دو شرکت فایزر و بایونتک از موفقیت 90 درصدی واکسن‌های ساخت خود خبر دادند. این مساله بازارها را با خوشبینی ناشی از احتمال رخت بربستن ویروس کرونا همراه کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تاثیر واکسن کرونا بر بازارها تنها مربوط به تغییر انتظارهاست.

در این میان اقتصاد ایران شاید بیشتر از اقتصادهای دیگر نسبت به این انتظارها واکنش نشان داده است. کما اینکه بعد از توافق برجام و یا خروج ترامپ از این توافق نیز، واکنش بازارهای اقتصادی ایران نسبت به این مسائل مشهود بود. از زمانی هم که خبر تست موفقیت آمیز واکسن کرونا مطرح شده، بحث مثبت شدن بازارها و یا رشد در برخی شاخص‌ها به کرات از سوی کارشناسان تکرار شده است.

البته نباید فراموش کرد که این خبر به طور قطع تاثیرات کوتاه و بلند مدت خواهد داشت و آنچه که در این روزها ممکن است شاهد آن باشیم، نوسانات کوتاه مدت و احتمالا مقطعی است. برای مشخص شدن این نوسانات کوتاه مدت می‌توان دو مقطع ابتدا و انتهای آبان را به عنوان مقاطع قبل و بعد از اعلام تست موفق واکسن کرونا بررسی کرد.

 

بورس سبز شد، طلا ریخت

آنطور که آمارها نشان می‌دهد، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۷ آبان) به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۹.۵ درصد افت داشت. این شاخص در هفته منتهی به 8 آبان ماه، ۱۲۴ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در این مدت به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید.

اما آمارهای آخر آبان چه می‌گوید؟ با نگاهی به گزارش‌ها می‌توان دریافت که شاخص کل در هفته منتهی به آبان – که چند روز از اعلام تست موفق واکسن کرونا گذشته بود – به کلی مثبت شد. شاخص کل در هفته پایانی عدد 1 میلیون و 323 هزار واحد را ثبت کرد تا تاثیرات ناشی از خبر واکسن کرونا را روی خود منعکس کند. آنطور که سایت‌هایی همچون تجارت نیوز گزارش داده بودند، شاخص کل در هفته آخر آبان و در تمام روزهای هفته مثبت و صعودی بود.

اما با توجه به تاثیراتی که اعلام این خبر در بازار جهانی طلا داشت، می‌توان نیم نگاهی هم به بازار طلا و سکه ایران داشت. بر این اساس، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفتم آبان ماه به ۱ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۱ تومان رسیده بود که این رقم در انتهای آبان به یک میلیون و 113 هزار تومان رسید که نشان از مثبت شدن انتظارات و کاهش قیمت داشت.

هرچند که برخی از این نوسانات روز به روز تغییر کرده اما چیزی که کاملا دیده می‌شود، واکنش مثبت بازارها به واکسن کروناست. برخی معتقدند تاثیر خبر واکسن، در درازمدت و بعد از توزیع، خود را نشان خواهد داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز