اقتصاد بایدنی در گفت و گوی هادی حق شناس با برنا:

فقدان تورم انتظاری در بازر طلا، ملک و ارز / بازار سرمایه افزایشی خواهد ماند/ سد تحریم ها برداشته شود، قیمت ها کاهش می یابد

۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۱:۳۴:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۴۲۴۴
فقدان تورم انتظاری  در بازر طلا، ملک و ارز / بازار سرمایه افزایشی خواهد ماند/  سد تحریم ها برداشته شود، قیمت ها کاهش می یابد
بعاد روانی احتمال تغییر در سیاست خارجی بر بازار سرمایه عکس بازارهای دیگر است و از این به بعد همان طور که در روزهای گذشته شاهد بودیم، بازار سرمایه با افزایش روبرو خواهد بود. به طوری که احتمالا دیگر شاهد کاهش های عجیب در شاخص های این بازار نخواهیم بود.

 به گزارش برنا، بعد از انتخابات آمریکا  و احتمال در قدرت قرار گرفتن جو بایدن در ماه آینده، تورم فزاینده نرخ ارز در ایران از حالت جهشی خارج و با سیاستگذاری های چند هفته گذشته بانک مرکزی آرام  گرفت و روندی کاهشی را آغاز کرد. حال سوال این است که اگر بایدن  به برجام باز گردد چه اتفاقی در شرایط اقتصادی خصوصا بازار سرمایه خواهد افتاد؟. دولت همواره اعلام کرده که نگاه مثبتی به این بازار دارد اما عملا در طول ماه های گذشته اینگونه نبود البته اخیرا سبز شدن بازار سرمایه، کاهش نرخ ارز، طلا و سکه را شاهدیم. 

 هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی  و استاندار گلستان در ارتباط با شرایط به وجود آمده برای بازارهای چندگانه بعد از انتخابات آمریکا به برنا گفت: نقطه اوج قیمت ارز، سکه و برخی کالاهای سرمایه ای چهاردهم آبان ماه سال جاری بود. بعد از این تاریخ هر چند در برخی مواقع شاهد افزایش قیمت ها بودیم اما در مجموع ریزش توامان را جز در بازار سرمایه در سایر بازارها شاهدیم.

 عدم قطعیت در سیاست خارجی ایران موجب عدم اطمینان در ساختار اقتصادی ایران شده بود. حذف این عامل بعد از تحولات احتمالی در سیاست خارجی موجب شده تورم انتظاری در نرخ دلار ادامه نیافته و قیمت ارز افزایش نیابد.

 استاندار گلستان در ادامه افزود: زمانی که قیمت دلار افزایشی نباشد، به تبع آن قیمت سکه، طلا و برخی اقلام سرمایه ای نیز  نمی تواند افزایشی باشد و طبعا سایر بازارها از جمله خودرو و مسکن نیز روند افزایشی چند ماه گذشته خود را ادامه نمی دهند. از این رو با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش  در سایر کالاهای سرمایه ای خواهیم بود.

 حق شناس تاکید کرد: البته اگر اتفاق خاصی حادث شود، آنگاه این روند تغییر خواهد کرد. زیرا بازار ایران به شدت تحت تاثیر مولفه های روانی قرار دارد. از 14  آبان این روند آغاز شده و اگر سایر مولفه ها تغییر نکند، تا پایان سال نیز ادامه خواهد یافت.

 وی در ارتباط با تاثیر مولفه سیاست خارجی بر بازار سرمایه نیز گفت:  ابعاد روانی احتمال تغییر در سیاست خارجی بر بازار سرمایه عکس بازارهای دیگر است و از این به بعد همان طور که در  روزهای گذشته شاهد بودیم، بازار سرمایه با افزایش روبرو خواهد بود. به طوری که احتمالا دیگر  شاهد کاهش های عجیب در  شاخص های این بازار نخواهیم بود.

 انتظار این است که شرایط اقتصادی بهبود یابد. این انتظار مستقیما بر سبز ماندن بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. اگر تغییرات مثبتی با در قدرت قرار گرفتن بایدن در برجام و اجرا مجدد آن  به وجود آید، به طور طبیعی شرکت های صادرات محور بازار سرمایه با افزایش قیمت سهام روبرو خواهند شد و سهم بسزایی در افزایش شاخص بورس خواهند داشت.

وی تاکید کرد: البته سیاست گذاری های منظم بانک مرکزی می تواند به بهبود و ایجاد ثبات  بیشتر اقتصادی کمک کند اما بازار سرمایه در حال حاضر در پایین تر از حد خود قرار دارد و از نظر اقتصادی احتمال قوی وجود دارد که بیشترین اثر را در این بازار تا پایان سال شاهد باشیم. البته این به آن معنا نیست که در این بازار شاهد افزایش های چند ده درصدی مانند انتهای سال قبل و ابتدای سال جاری باشیم.

حق شناس در پایان با اشاره با احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام و لغو احتمالی تحریم ها از سوی آمریکا گفت:  ایران ذخایر ارزی قابل توجهی در خارج از کشور دارد  و این حجم از دارایی می توند  به سرعت ریزش دلار بی افزاید. البته منطق نرخ دلار در میانگین تورم داخل و خارج نهفته است و انتظار سقوط شدید دلار با توجه به تورم دورقمی در ایران دور از انتظار است و  اگر در و تخته با هم جور گردد، در انتها شاهد کاهش نرخ دلار به زیر 20 هزار تومان خواهیم بود.

 البته انتظار کاهش قیمت ها با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار عجیبی نیست. فقدان کالا به میزان نیاز  از جمله علل افزایش قیمت هاست. لذا اگر سد محکم ورود کالا به ایران شکسته شود؛ شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

 

نظر شما