برنا بررسی کرد

دلایل افزایش قیمت انار

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۲۶:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۴۶۱۹
دلایل افزایش قیمت انار
برخی اقلام کشاورزی و باغی از جمله انار و گوجه فرنگی از چند هفته قبل دستخوش تحولات قیمتی شده است البته بعد از اینکه عرضه گوجه در بازار تقویت شد، عملا با کاهش قیمت این محصول در بازار از 17 هزار تومان به حدود 8 تا 10 هزار تومان روبرو شدیم اما گویا این بار نوبت به انار رسیده است.

به گزارش برنا؛ مسئله هم فقط صادرات انار  نیست. ایران از دیر باز در لیست صادر کنندگان انار بوده و بخشی از انار مازاد بر مصرف داخل همواره به کشورهای مختلف منطقه و حتی ژاپن و سوئیس نیز صادر شده است البته افزایش و کاهش قیمت در ابتدای عرضه هر محصولی در زمان نوبرانه امری عادی است اما این بار بعد از عرضه ابتدایی این محصول به یک باره شاهد افزایش نرخ آن در بازار بودیم.

 به طور یقین افزایش  قیمت موادی همچون سم و کود و... بر روی افزایش قیمت  انار مانند هر محصول دیگری اثر گذار است اما  نقش دلالان و واسطه گران را  در افزایش این قیمت هم قابل توجه است  چرا که اگر این افزایش  قیمت صرفا به علت افزایش قیمت کود ، سم و هزینه ها بود داد کشاورز در نمی آید که چرا انار چند برابر بیشتر از قیمتی که به وی پرداخت می شود در بازار فروخته می شود.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره اعلام کرده است: برخی از دلالان سود بیشتر را به تامین بازار داخلی ترجیح می‌دهند. بارها تاکید کردیم که اول باید بازار کشور تامین شود و مازاد محصول صادر شود، اما متاسفانه به سبب کاهش ارزش پول صادرات میوه رونق گرفته است. صادرات بی‌رویه میوه باعث می‌شود علاوه بر اینکه مصرف میوه در کشور پایین بیاید، کشاورز هم از ادامه فعالیت نا امید شود چراکه از ثروت حاصل از صادرات سهمی نمی‌برد.

 به نظر میرسد افزایش قیمت ارز در داخل از جمله مشوق های افزایش صادرات محصول انار در بازار است. البته  بانک مرکزی توانسته در طول چند هفته گذشته قیمت ارز را کنترل و کاهش دهد. از این رو احتمالادر آینده قیمت ارز منطقی شود و   آنگاه صرفه صادرات این محصول  از بین رفته و دلالان نیز دیگر توجیه برای صادرات نخواهند داشت.

 از سوی دیگر مسئله افزایش یک باره قیمت محصولات تولیدی در بخش باغی و کشاورزی نیازمند ایجاد  سامانه ای واحد برای تنظیم  بازار عرضه و تقاضاست. در این صورت شاهد نوعی ثبات در بازار خواهیم بود  و کشاورز بیشترین سود را از فروش محصول خود دریافت و از سوی دیگر  این سامانه عملا اجازه نخواهد داد محصول مورد نیاز داخل صادر گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز