پیش‌بینی یک کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با برنا؛

دلار زیر ۲۲ هزار تومان نمی‌رود/ تاثیر ترور اخیر بر بازار ارز

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۰۹۴۶۸۴
دلار زیر ۲۲ هزار تومان نمی‌رود/ تاثیر ترور اخیر بر بازار ارز
از نظر اقتصادی منطقی نیست که قیمت دلار زیر 22 هزار تومان برود. هر اتفاقی بیافتد – از منفی‌ترین تا مثبت‌ترین اتفاق – میانگین کف قیمتی روی همین عدد 22 هزار تومان خواهد بود.

کامران قزل گل در گفت‌وگو با برنا، در خصوص پیش‌بینی خود از بازار ارز، گفت: واقعیت این است که بخش عمده‌ای از ریزش بازار ارز اتفاق افتاده و قیمت از حدود 32 هزار تومان به حدود 22 تا 24 هزار تومان رسیده است. در حقیقت بار سنگین ریسکی که این بازار با خود داشت خالی شده که حدود 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد. اینکه در ادامه چه اتفاقی می‌افتد باید بگویم هر ساعت یک اتفاقی می‌افتد که اگر یکی از آن در کشور دیگری روی داده بود، سال‌ها تاثیرات عجیب را در اقتصاد نشان می‌داد.

به گفته وی، کسی نمی تواند بازار ارز را پیشگویی کند و تنها کاری که می‌توان کرد پیش‌بینی و تحلیل است. این کارشناسان بازار ارز تاکید کرد: قطعا ترور اخیر دانشمند ایرانی روی بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد که این ترور هم در راستای تاخیر در اجرای مذاکرات بوده باشد. اما اگر بخواهم اقتصادی صحبت کنم باید به این جمله اشاره کنم که «همه چیز در قیمت نهفته است». یعنی خود قیمت عوامل سیاسی را هم هویدا می‌کند و نشان می‌دهد که عوامل سیاسی هم در آن دخیل بوده است.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی منطقی نیست که قیمت دلار زیر 22 هزار تومان برود. هر اتفاقی بیافتد – از منفی‌ترین تا مثبت‌ترین اتفاق – میانگین کف قیمتی روی همین عدد 22 هزار تومان خواهد بود. چون زیر این قیمت از نظر اقتصادی منطقی نخواهد بود. پایین‌تر از این قیمت، برنامه برخی شرکت‌های صادراتی را بهم می‌زند و بالاتر از این هم مسائل تورمی ایجاد می‌کند.

قزل گل تاکید کرد: کنترل کاهش قیمت در بازار معمولا با ارزی صورت می‌گیرد که مردم وارد بازار می‌کنند اما شاید با گشایش‌های سیاسی بتوان قدری روند احتمالی افزایشی را هم کنترل کرد. در شرایط فعلی جامعه هم به نوعی قیمت کف بازار ارز را پذیرفته و با آن زندگی می‌کند.

وی در خصوص لزوم درس گرفتن از برخی اتفاقات اقتصادی بعد از برجام، گفت: اتفاقات بعد از برجام خیلی جالب نبود. مرزها باز شد و به جای ورود فناوری، جنس و قطعه وارد شد و تولیدکنندگان آسیب دیدند. باید از این اشتباه درس گرفت و فناوری وارد کرد. شاید این مساله قدری میانگین قیمت را هم پایین آورد چون با بالا رفتن فروش، میانگین قیمتی تغییر می‌کند. اما در شرایط فعلی کف قیمتی روی همین 22 هزار تومان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز