گزارش میدانی برنا از بازار

افزایش قیمت تخم مرغ به رغم کاهش قیمت مرغ!

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۹:۳۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۹۶۵۱۲
افزایش قیمت تخم مرغ به رغم کاهش قیمت مرغ!
چند روزی است که قیمت تخم مرغ با افزایش روبرو شده و بر اساس شنیده ها قیمت یک شانه تخم مرغ با افزایش حدود 10 هزار تومانی روبرو شده و برخی خرده فروشی ها یک شانه تخم مرغ را حدود 40 هزار تومان به فروش می رسانند

به گزارش برنا، قیمت مرغ در هفته های آخر تحت تاثیر افزایش قیمت دانه به مرزهای روانی 38 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده بود اما هم اکنون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در  میادین تره بار با قیمت مصوب و حدود 18 هزار تومان به فروش می رسد. به نظر می رسد در روزهای آینده با تصمیماتی که در حوزه واردات دانه و ترخیص آن گمرک صورت خواهد گرفت،  شاهد آرامش بیشتر در بازار مرغ خواهیم حتی در   خرده فروشی ها خواهیم بود.

 اما اکنون گویا نوبت به افزایش قیمت تخم مرغ رسیده است. چند روزی است که قیمت تخم مرغ با افزایش  روبرو شده و بر اساس شنیده ها  قیمت یک شانه تخم مرغ با افزایش حدود 10 هزار تومانی روبرو شده و برخی خرده فروشی ها یک شانه تخم مرغ را حدود 40 هزار تومان به فروش می رسانند.

  به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا روز گذشته  برخی خرده  فروشی ها هر شانه تخم مرغ را تا قیمت 43 هزار تومان به فروش رساندند و قیمت فروش دانه ای تخم مرغ هم  با افزایش بیشتری روبرو شده است.یکی از خریداران تخم مرغ در روز گذشته به برنا گفت: انتظار این بود که قیمت تخم مرغ به تناسب نرخ مر غ کاهش داشته باشد اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که عکس این انتظار رخ داده و تخم مرغ گران و مرغ ارزان شد. وی خاطر نشان کرد: تخم مرغ در سبد کالای افراد دارای درآمد پایین نقش اصلی را دارد و بهتر است که مسئولان تنظیم بازار و تعیین قیمت به این اقشار هم توجه داشته باشند.

 این افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ بین 28 تا 28 هزار تومان تعیین شده است و با این حساب هر شانه تخم مرغ توسط برخی خرده فروش ها حدود 14  الی 15 هزار تومان گرانتر  از قیمت مصوب به فروش می رسد.

 قیمت مصوب تخم مرغ شامل حال بسته های 30 تایی است و قیمت این محصول در بسته های کوچک تر و با برند های خاص با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو شده است.

 به نظر می رسد افزایش قیمت تخم مرغ در چند روز اخیر در ابتدای راه است و اگر تدبیر جدی در این زمینه صورت نگیرد، شاهد افزایش بیشتر قیمت ها خصوصا در خرده فروشی ها خواهیم بود. فقدان تنظیم بازار، عدم توجه به نیازهای تولیدکنندگان و از همه مهم تر ورود دلالان به بازار تخم مرغ از جمله علل افزایش نرخ تخم مرغ به شانه ای 40 هزار تومان است. 

از سوی دیگر تخم مرغ بخشی از سبد  مصرفی خانواده های متوسط و پایین جامعه را شامل می شود. از این اقدام عاجل در جهت حل مشکلات تولید کنندگان، نظارت بر بازار و اتخاذ تدابیری برای  عدم ورود دلالان  به بازار تخم مرغ تدابیری است که تا دیر نشده باید توسط مسئولین صورت گیرد.

 

نظر شما