برنا گزارش می‌دهد؛

بیشترین گوشت کشتارگاه‌ها چه بود؟/ کشتارگوشت بچه شتر بالا رفت+جدول

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۵۴۸
بیشترین گوشت کشتارگاه‌ها چه بود؟/ کشتارگوشت بچه شتر بالا رفت+جدول
تنها موردی که در سال‌های 97 و 98 افزایش کشتار را نشان می‌دهد، مربوط به شتر و بچه شتر است.

به گزارش برنا، آنطور که آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تعداد انواع دام کشتار شده در کشتارگاه‌های کشور از سال 97 تا سال 98 کاهش یافته است. این کاهش ممکن است برخی دلایل اقتصادی داشته باشد و البته بخشی از آن هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و کم شدن خرید در بازار است.

بر اساس این آمار، در سال 97، تعداد 6.3 میلیون لاشه گوسفند و بره، 1.9 میلیون لاشه بز و بزغاله، 1 میلیون لاشه گاو و گوساله، 20 هزار لاشه گاومیش و بچه گاومیش و 25 هزار لاشه شتر و بچه شتر در کشتارگاه‌ها کشتار شده است.

همین ارقام در سال بعد یعنی سال 98 کاهش محسوسی را نشان می‌دهد به طوری که گوسفند و بره آمار 5.8 میلیون، بز و بزغاله 1.5 میلیون، گاو و گوساله 820 هزار، گاومیش و بچه گاومیش 14 هزار و شتر و بچه شتر 27 هزار لاشه بوده است.

در این میان، آن نوعی از گوشت که بیشتر از دیگر انواع کاهش کشتار داشته، گوشت گوسفند و بره بوده است.

نگاهی به آمارهای سال 92 نیز همین کاهش را نشان می‌دهد به طوری که مقایسه عملکرد کشتارگاه‌ها در سال 92 نسبت به  سال قبل نشان از کاهش 9 درصدی گوشت تولیدی کشتارگاه‌ها دارد که بسیاری، آن را به دلیل کاهش مقدار تولید گوشت گاو و گوساله می‌دانند. این مساله انگار در سال 97 و 98 هم تکرار شده و این بار میزان کشتار گوسفند و بره را کاهش داده است.

 تنها موردی که در سال‌های 97 و 98 افزایش کشتار را نشان می‌دهد، مربوط به شتر و بچه شتر است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که به طور کلی میزان مصرف گوشت شتر و بچه شتر از سال 90 تا 96 نیز رو به افزایش بوده که برخی کارشناسان دلیل آن را پاسخگویی برخی کشتارگاه‌های استان‌ها، فرهنگ سازی و تبلیغ در خصوص استفاده از این نوع گوشت می‌دانند.

به گزارش برنا، مرکز آمار ایران هنوز آماری از تولید، کشتار و مصرف انواع گوشت در سال 99 منتشر نکرده اما برخی معتقدند که این رقم باز هم با کاهش روبرو خواهد شد چرا که بیماری کرونا، میزان مصرف گوشت را به شدت کاهش داده است.

(واحد: هزار تن)

سال گوسفند و بره بز و بزغاله گاو و گوسفند گاومیش و بچه گاومیش شتر و بچه شتر
1397 6395 1907 1003 20 25
1398 5868 1599 820 14 27

منبع آمار: مرکز آمار ایران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز