بحران در صنایع رنگ و رزین به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۱:۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۷۲۳۷
یک تولید کننده رنگ و رزین گفت: نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی‌ها باعث شد که آسیب جدی به صنایع فعال در حوزه تولید زنگ و رزین وارد شود و اجرای قراردادهای تولیدی متوقف و یا با خسارات بسیار زیادی مواجه گردد. یکی از عارضه‌های جدی در این واقعه، شکل گیری بازار سیاه و سود جویی در فرایندهای تامین و عرضه مواد اولیه است که در نتیجه آن افزایش بی رویه در قیمت محصولات و نهایتا منجر به فشار به تولید کننده و افت توان تولید در محصولات پایین دستی است.

به گزارش برنا، «مسعود بهمن پور» تولید کننده زنگ و زرین در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها گفت: سال‌هاست که با توسعه صنایع پتروشیمی در کشور و بویژه در منطقه عسلویه ، خوشبختانه کشور از واردات مواد اولیه مورد نیاز در صنایع پایین دستی پتروشیمی و شیمیایی خودکفا شده و حوزه های مختلف کسب و کار در این عرصه گسترش یافته و در سطوح مختلف از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و کارگاههای متوسط گرفته تا کارخانجات بزرگ تولید رنگ و رزین شاهد شکوفایی و اشتغال زایی مناسبی بوده ایم. جالب اینکه با اندکی توجه به این حوزه شاهد موفقیت‌های بزرگی درصادرات محصولات و رقابت با شرکت‌های منطقه‌ای بوده ایم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت یا عدم موفقیت صنایع فعال در این حوزه، هزینه تامین مواد و دستیابی سریع به آنها است. اساسا بالغ بر 90 درصد از هزینه های تولید به هزینه های تامین مواد مربوط می‌شود و سایر هزینه های تولید و توزیع کمتر از 10 درصد است. به همین دلیل هر گونه آشفتگی در فرایند تامین مواد چه از نظر قیمتی و چه از نظر تاخیر و توقف در تامین ، باعث ضرر و خسارت غیر قابل جبرانی به تولید کنندگان این خانواده از محصولات می‌گردد و زنجیره گسترده‌ای از کسب و کار در کشور دچار مساله و بحران می‌شوند.

مدیر کارخانه رزین‌سازی اویسا پارسه افزود: عمدتا عرضه محصولات پتروشیمی در بورس صورت می‌گیرد و عموم پتروشیمی ها موظف به عرضه محصولات خوددر بورس هستند و قیمت ها نیز بروز تعیین و اعلام می‌گردد و تمامی کارخانجات تولید رنگ و رزین می‌توانند بر اساس سهمیه بورسی مصوب خود و اخذ حواله ماهانه و هفتگی از سامانه بورس اقدام نمایند.

وی تاکید کرد: از آنجا قیمت محصولات پتروشیمی متاثر از قیمت نفت در بازارهای جهانی و البته متاثر از نرخ دلار است، نوسانات نرخ ارز باعث نوسان در نرخ محصولات پتروشیمی است و همین موضوع باعث شده که نرخ عرضه مواد اولیه مذکور در سال جاری دچار نوسانات شدید و در نتیجه آسیب جدی به صنایع فعال در این حوزه گردیده و اجرای قراردادهای تولیدی متوقف و یا با خسارات بسیار زیادی مواجه گردیده است. یکی از عارضه‌های جدی در این واقعه، شکل گیری بازار سیاه و سود جویی در فرایندهای تامین و عرضه مواد اولیه است که در نتیجه آن افزایش بی رویه در قیمت محصولات و نهایتا منجر به فشار به تولید کننده و افت توان تولید در محصولات پایین دستی است.

روند افزایش محصولات پتروشیمی در سال 99

به گفته این فعال اقتصادی، سال 99 که همزمان با گسترش اپیدمی ویروس کرونا و افت شدید در بازار‌های جهانی و قیمت نفت آغاز شد، ابتدا شاهد کاهش قیمت در محصولات پتروشیمی ها بودیم. این کاهش در اردیبهشت ماه 99 به حداقل رسید و در خرداد تا مردادماه شاهد بازگشت قیمت‌ها به فروردین ماه بودیم و پس از آن طی شهریور‌ماه و مهر ماه آهنگ افرایش قیمت آغاز شد. در آبان و بویژه آذرماه قیمت محصولات پتروشیمی مانند منومر استایرن ، مالییک ، ترفتالیک،انیدریک فتالیک و MEG و ... تا دو برابر رشد داشتند. رشد قیمت فقط در 2 ماه گذشته برای انیدریک فتالیک 84 درصد ، انیدیریک مالییک 30 درصد، دی اتیلن گالیکل 50درصد، ترفتالیک 57 درصد، و برای منومر استایرن 105 درصد (بیش از دو برابر) بوده است.

بهمن پور با بیان اینکه با وجود کاهش قیمت دلار و افت 22 درصدی در قیمت آن  شاهد رشد و جهش قیمتی محصولات پتروشیمی ها در ماه‌های اخیر هستیم، افزود: این افزایش قیمت در مواد اولیه بورسی باعث افزایش قیمت عرضه انواع رزین در بازار ایران شده است. این افزایش قیمت تا 2 برابر قیمت در تابستان سال‌جاری رسیده است و طبیعی است که ضمن کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان باعث لطمه جدی به تولید کنندگان محصولات کامپوزیتی و در نتیجه عدم اجرای تعهدات و قراردادهای شده است.

این تولید کننده زنگ و رزین ادامه داد: انواع رزین های اورتو فتالیک که در تابستان سال‌جاری با متوسط قیمت هر بشکه 3 میلیون تومان عرضه می‎شد که در حال حاضر به 6 میلیون تومان رسیده است. همچنین در همین مدت نیز پتروشیمی پارس قیمت مواد اولیه‌ مونومر استایرن را افزایش داده و قیمت آن از هر کیلو 12 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: تولید رزین های پلی استری بعنوان یکی از مهمترین مواد مورد نیاز در صنعت کامپوزیت کشور که پشتوانه مشاغل متعددو صنایع زیادی در کشور بوده و استعداد زیادی در اشتغال زایی دارد، هم اکنون در کشورهایی مثل ترکیه و امارات نیز تولید می‌گردد و در صور ت حمایت و مراقبت لازم از سوی دولت و مسوولین نظام، قادر است ضمن حفظ بقای خود، بازارهای منطقه را نیز جذب و گوی رقابت را از تولیدکنندگان منطقه ای برباید.

بهمن پور در پایان تاکید کرد: هم اکنون کشور ترکیه که از کشورهای منطقه خلیج فارس و از جمله ایران، مواد اولیه تامین می‌کند و وابستگی جدی به این منابع دارد، بازار بسیار مناسبی برای کشور ماست و در صورت تنظیم سیاست‌های حمایتی، می‌توان بازار کشور ترکیه را بدست گرفت. یادآوری این نکته که آیا تعطیل شدن صنعت نساجی کشور ما توسط ترکیه و گرفتن کامل بازار محصولات نساجی کشور توسط ترکیه، این انگیزه را در مسئولین اقتصادی نظام بوجود نمی‌آورد که بازار محصولات پتروشیمی ترکیه را به خود اختصاص دهیم؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز