برنا از طلب‌های بانک مرکزی گزارش می‌دهد؛

بانک‌ها بدهکارترند یا دولت؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۸۱
بانک‌ها بدهکارترند یا دولت؟
طلب بانک مرکزی از دو بخش دولت و بانک‌ها همیشه محل بحث بوده است. برخی معتقدند که دولت نسبت به دیگر بخش‌ها به بانک مرکزی بدهکارتر است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر از بدهی دولت است.

به گزارش برنا، آنطور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها از شهریور سال 98 تا شهریور 99 افزایش یافته است. بر این اساس مانده مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در شهریور ماه سال 98 به رقم 121 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در شهریور 99 به 129 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این رشد چیزی نزدیک به 6 درصد بوده است.

در عین حال همین مطالبات در اسفند ماه سال 98 به 11 هزار میلیارد تومان رسیده بود. یعنی از شهریور سال 98 تا اسفند ماه همان سال قدری کاهش داشت و دوباره از اسفند 98 تا شهریور 99 به سمت افزایش سیر کرد. رشد مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در این بازه زمانی رشد 16.7 درصدی را ثبت کرده است.

پیش از این نیز برخی خبرها در خصوص بدهی دولت به بانک مرکزی منتشر شده بود که باعث واکنش بانک مرکزی شد. این خبرها دولت را بیشتر از بانک ها بدهکار نشان می داد. روابط عمومی بانک مرکزی هم اعلام کرده بود: بدهی دولت به بانک مرکزی از ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان در پایان تیرماه ۱۳۹۷ به ۹۷ هزار میلیارد تومان در پایان خردادماه ۱۳۹۹ رسیده و در حدود ۴۱.۴ هزار میلیارد تومان یا ۶۷.۲ درصد از این مبلغ، از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در این دوره به واسطه انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است.

بانک مرکزی گفته بود که این میزان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به هیچ عنوان به معنای خلق پول جدید و افزایش پایه پولی نبوده، بلکه صرفاً به موجب قوانین بودجه، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی انتقال یافته است.

اما در یک مقایسه ساده، می‌توان دریافت که بانک‌ها بیشترین بدهی را به بانک مرکزی دارند. به طوری که تنها یکی از بانک‌ها رقم 100 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است. بر این اساس، بدهی دولت که رقم 97 هزار میلیارد تومان است، کمتر از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. در عین حال، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در طول یک سال گذشته بالاتر هم رفته است.

 

مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در
شهریور 98
مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها دراسفند 98 مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها درشهریور99

رشد در پایان شهریور 99 نسبت به شهریور 98

(درصد)

رشد در پایان شهریور 99 نسبت به اسفند 98
(درصد)
121 110 129 6 16.7

(منبع: بانک مرکزی)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز