با وجود حذف کد رهگیری در فرآیند گمرکی؛

روند پروانه‌های خروجی در گمرک طی آبان ماه تغییری نداشته است

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۳:۳۴:۴۴
کد خبر: ۱۰۹۷۳۸۱
روند پروانه‌های خروجی در گمرک طی آبان ماه تغییری نداشته است
کارشناس ارشد ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: بر خلاف انتظار، روند پروانه‌های خروجی در گمرک طی آبان ماه تغییری نداشته است.

به گزارش برنا به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی، حسین تاجیک کارشناس ارشد ارزی بانک مرکزی، با حضور در برنامه «چاپ اول»‌ شبکه خبر، با ارائه توضیحاتی در خصوص  کد رهگیری کالاهای وارداتی، چگونگی تأمین ارز توسط بانک مرکزی را تشریح کرد. اهم موارد مطرح شده را در ادامه می‌خوانید:

- هر فردی که عملیات ارزی انجام می‌دهد و اقدام به واردات کالا می‌کند در صورتی که شفاف و قانونی عمل کرده باشد، ظرف  ۲۴ ساعت می‌تواند کد رهگیری را دریافت کند. 

- سال‌هاست کدرهگیری در فرایندهای ارزی وجود دارد و حداقل از ابتدای سال ۹۷ این مهم برقرار بوده است. این موضوع که کد رهگیری موجب رسوب کالا شده است ادعای صحیحی نیست، چراکه اگر اینگونه بود، در دو سال اخیر باید منجر به رسوب کالا می‌شد.

- در سال ۹۹ و تا انتهای آبان ماه، بانک مرکزی و بانک‌های عامل ۲۳.۲ میلیارد یورو کدرهگیری صادر کردند. 

- صدور کد رهگیری به این معناست که فرایند بانکی به پایان رسیده است و مجوز ترخیص از طرف بانک مرکزی صادر شده است.

- مدیریت واردات در شرایط تحریم امری بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود. در چنین شرایطی به میزان درآمدهای ارزی، ثبت سفارش انجام می‌شود و بخشی از کالاهای غیرضرور ممکن است به دلیل اینکه اولویت کشور نیست، وارد نشود. لذا واردکنندگان کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانجات، در اولویت هستند و می‌توانند راحت‌تر نسبت به ورود کالا و خدمات خود اقدام کنند. 

- در مورد کالاهای اساسی که گفته می‌شود در گمرک رسوب کرده است، این توضیح ضروری است که براساس مصوبات در سال جاری مقرر شده بود، ۸ میلیارد دلار واردات انجام شود که از این میزان تاکنون حدود ۷ میلیارد دلار تأمین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده است و درخصوص تأمین ارز برای کالای اساسی مطابق مصوبه دولت عمل کرده‌ایم و مشکلی از این باب وجود ندارد. 

- براساس مصوبه‌ای که ۱۲ آبان ماه سال جاری اعلام شد، هر واردکننده‌ای که به هر طریقی اقدام به تأمین ارز کرده است، می‌تواند کالای خود را ترخیص کند و عملاً در چنین فرایندی کد رهگیری کنار گذاشته شد. از این رو پس از مصوبه یاد شده انتظار می‌رفت، ترخیص کالا از اواسط آبان ماه با روند افزایشی همراه شود.

- همانطور که در نمودار «ارزش دلاری کالاها در پروانه‌های خروجی گمرک در ماه مختلف سال ۱۳۹۹» مشاهده می‌شود، انتظار می‌رفت که پروانه‌های خروجی در گمرک از اواسط آبان ماه افزایش یابد اما همچنان این روند تغییری نکرده است.

yQwn1TfRXuBq

ارزش دلاری کالاها در پروانه های وارداتی در ماه های مختلف سال ۹۹ (پایان تشریفات گمرکی)

- در نمودار تعداد پته‌های عبوری از گمرک، مجدداً مشاهده می‌شود که علی رغم حذف کدرهگیری از نیمه آبان، همچنان اتفاق خاصی در خروج کالا از گمرک رخ نداده است.  لذا با توجه به این شواهد نمی‌توان مشکل عدم ترخیص کالا را در کدرهگیری و مباحث مرتبط با آن جست‌وجو کرد.

gGUWj2BtB5W0

 

«تعداد پته های عبوری از گمرک در ماه های مختلف سال ۱۳۹۹

En6FWTCJJRsI
وزن پته های عبوری از گمرک در ماه های مختلف سال ۹۹ (تن)

- ذکر این نکته ضروری است که پروانه خروجی به این مهم اشاره دارد که تشریفات گمرکی برای کالا تمام شده است اما کالا هنوز خارج نشده است. پته های عبوری از گمرک نیز به خروج کالا از گمرک اشاره دارد.

- با این حال دو احتمال در مورد عدم ترخیص کالا وجود دارد: یا اینکه کالایی به معنای رسوبی نبوده وکالای در جریان بوده و روند معمول را طی کرده است یا اینکه مشکل از سمت کدرهگیری نیست و مشکل از سمت صادرکننده یا واردکننده و یا سایر سازمان‌هاست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز