یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با برنا:

مجلس واردات خودرو را به بازی گرفته است

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۷:۳۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۶۹۲
مجلس واردات خودرو را به بازی گرفته است
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که یا مجلس فکری درباره تصویب طرح‌های مربوط به بخش صنعت نمی‌کند و یا خوب می‌داند چه می‌کند و واردات خودرو را به بازی گرفته است.

مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با برنا، گفت: در حوزه مسائل صنعت و خودرو باید به این نکته تاکید کنم که برخی سیاستگذاران نگاه درستی به حوزه صنعت ندارند. به همین خاطر تغییر وزرا و تیم‌های تصمیم‌گیر باعث تغییر برنامه می‌شود و این بی‌ثباتی، بزرگ‌ترین آسیب را به بخش صنعت می‌زند. در بخش خودرو هم تصمیمات مختلفی گرفته شده است. همه این اتفاق‌ها نشان می‌دهد بی‌ثباتی در سیاستگذاری داریم و مجلس نیز دچار این عارضه شده و با توجه به روحیات سیاسی خود گاهی حرکت‌هایی می‌کند که شاید به تصور خودشان انجام وظیفه باشد اما در نهایت طرحی که مطرح می‌کنند خروجی ندارد. مثل همین واردات خودرو که گفته‌اند آزاد شود.

وی با اشاره به جنس مصوبات و طرح‌های مطرح شده در مجلس، گفت: در این طرح گفته‌اند که کسانی قادر به واردات خودرو خواهند بود که بتوانند خودرو صادر کنند. یعنی 5-6 خودروساز اصلی که اصلا فکر نمی‌کنم صادرات آن چنانی داشته باشند چون به صورت محدود به عراق و سوریه صادرات دارند. این عملا یک اتفاق خنده دار است. یا مساله صادرات قطعات خودرو که باعث نقد بسیاری شده است. مثلا در بخشی از آن عنوان شده که قطعه‌سازان اقدام به صادرات قطعه و وارد کردن خودرو کنند. قطعه‌سازان ما به چه کسانی قادر هستند قطعات خود را بفروشند؟ گاهی ممکن است صحبت درباره یک برند جهانی باشد و بگوییم در همه جا خودروی این برند وجود دارد و می‌توان قطعات مربوط به آن را صادر کرد اما وقتی قطعات مربوط به شرکت‌های خودروساز داخلی باشد که صادرات آن چنانی هم در حوزه آن نمی‌شود، دیگر مساله صادرات قطعات خودرو قدری غیرمنطقی است.

مصطفوی عنوان کرد: یک نکته دیگر این بوده که گفته‌اند کسانی که ارزهای خارج از کشور دارند، واردات خودرو را انجام دهند. چند مساله در این رابطه مطرح می‌شود. این افراد باید در قالب نمایندگی اقدام به واردات کنند که در شرایط فعلی همه این نمایندگی‌ها بسته شده است. از دو حالت خارج نیست: یا مجلس فکری درباره تصویب این طرح‌ها نکرده و یا خوب می‌داند چه می‌کند و واردات خودرو را وارد بازی کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: به نظرم با همه این شرایط، واردات خودرو تا یک سال آینده تغییری نخواهد کرد و تنها قدری بار روانی خود را به بازار خودرو تحمیل می‌کند. یا در نهایت برای این است که اگر هم کسی خودرو وارد کرد، بتواند بگوید که طبق مصوبه این کار را انجام داده است.

نظر شما