وزیر صمت تکلیف را روشن کرد؛ هدف حمایت از تولید داخل

دستهای پنهان مانع آزادسازی واردات خودرو

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۲۲:۵۰:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۰۰۹۶
دستهای پنهان مانع آزادسازی واردات خودرو
وزیر صمت: به طور کلی وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌ سازی در کشور است، اما دست‌ هایی وجود دارد که نمی‌ خواهد این موارد محقق شود

اگر چه گمانه زنی هایی درباره احتمال واردات خودرو در سال 1400 وجود داشت ولی وزیر صمت آب پاکی را روی دست همه وارد کنندگان ریخت و اعلام کرد برنامه ای برای این موضوع وجود ندارد. علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز صبح در پاسخ به اینکه آیا این وزارتخانه برای شکستن انحصار تولید خودرو واردات را هم در نظر گرفته یا نه؟ گفت:« برای واردات خودرو باید چندین مولفه وجود داشته باشد. در حال حاضر در کارگروه‌های کارشناسی بررسی‌هایی در حال انجام است تا خلا بازار با افزایش تولید جبران شود. شکستن انحصار فقط با آزاد کردن واردات نیست و باید در داخل کمپانی‌های خصوصی را تقویت و رقابت سالم ایجاد کنیم تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد که این مسئله در دستور کار قرار دارد. براساس برنامه وزارت صمت در حوزه خودرو تعهدات مردم هم به موقع پاسخ داده خواهد شد. به طور کلی وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌ سازی در کشور است، اما دست‌ هایی وجود دارد که نمی‌ خواهد این موارد محقق شود.»

هفته گذشته و بعد از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس؛ گمانه زنی هایی در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو به وجود آمد زیرا در لایحه بودجه سال آینده دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته است. موضوعی که برخلاف لوایح و قوانین بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ است که درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده است.

نکته مهم این بود که برخی از کارشناسان گمانه زنی می کردند که دولت با استناد به طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصوب شد، با خوش‌بینی نسبت به تصویب این طرح که آزادسازی واردات خودرو با ارز متقاضی یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات را مورد تاکید قرار داده، درآمدی از این محل برای سال آینده در نظر گرفته است؛ اما حرف های امروز وزیر صمت نشان می دهد که این گونه نیست.

البته بعد از گمانه زنی های صورت گرفته درباره آزادسازی واردات خودرو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه مژگان خانلو با رد آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد:« اعمال حقوق ورودی حدود ۲هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درخصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده که هنوز در مورد ترخیص آنها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس از محل آن، حقوق ورودی به‌عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.»

 

نظر شما