گزارش میدانی برنا از دو بازار خرید و فروش طلا؛

فروشنده: مشتری داشتیم که چرت نمی زدیم! / خریدار: نمیخرم شاید فردا بازم ارزون بشه / بازار نقره رونق گرفت

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۲:۴۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۱۵۴
فروشنده: مشتری داشتیم که چرت نمی زدیم! / خریدار: نمیخرم شاید فردا بازم ارزون بشه / بازار نقره رونق گرفت
بازار طلافروشان در این روزها برخلاف گذشته شاهد حضور مشتری است؛ مشتریانی که هدف همه آنها از خرید طلا بر اساس نیاز نیست بلکه بخش زیادی از آنهایی که در این روزها به بازار طلا می روند، هدفشان خرید طلا به امید فروشش در روزهای آینده با نرخ بالاتر است. چهره اکثر فروشندگان طلا وجواهر هم در این روزها نشانی از رضایت ندارد و کم حوصله هستند. برایشان تفاوتی ندارد مشتری برای هدیه تولد یا عروسی درصدد خرید تیکه ای طلا یا جواهر است یا مشتریانی هستند که خرید طلای امروز برایشان حکم سرمایه گذاری برای آینده را دارد.

*بازار خالی لاکچری فروشان

خبرنگار اقتصادی برنا با حضور در برخی مراکز خرید طلا با فروشندگان و خریداران به گفتگو پرداخت که ماحصل آن نارضایتی فروشندگان و رضایت نسبی خریداران بود. خیابان کریمخان به عنوان یک مرکز فروش طلا شناخته می شود و مشتریان این منطقه را افرادی تشکیل می دهند که قصد خرید طلا با هدف هدیه دادن را دارند چرا که بیشتر طلاهای عرضه شده دراین منطقه به اصطلاح لاکچری و گران است! برخی فروشندگان طلا در کریمخان تمایلی به خرید طلا از مراجعان ندارند اما برای عدم شکایت مشتری با ذکر دلایلی مانند «مسئول خرید امروز مرخصی است» یا « به دلیل مشکلات بانکی امکان واریز  پول نداریم» و.. از خرید طلای مشتریان خودداری می کنند.

*مردم نه میخرند نه میفروشند

 خبرنگار برنا برای مشاهده رفتار فروشندگان با در دست گرفتن یک قطعه طلای کوچک به یک فروشگاه طلافروشی در خیابان کریمخان مراجعه می کند. فروشنده خواب آلود بود و زمانی که از قصد خبرنگار برنا برای فروش طلا آگاه می شود، می گوید:«مطمئن هستی که میخواهی بفروشی» و وقتی با پاسخ مثبت مواجه می شود، می گوید که «قیمت طلا در روزهای آینده کم می شود» باتعجب به او نگاه کردم که چرا به ضرر خودش صحبت می کند که مشخص می شود به دلیل خواب آلودگی متوجه آنچه نبود که گفته بود! این فروشنده سوژه خوبی برای پاسخ به سوالات خبرنگار برناست که در قالب فروشنده ظاهر شده است. از فروشنده پرسیدم اوضاع بازار خرید و فروش طلا چطوره ؟ که گفت:«دست رو دلم نذارید. همینطور که دیدی از بیکاری فقط چرت می زنم. خبری از مشتری واقعی نیست خانم» دلیلش را میپرسم که می گوید:«مردم می ترسند. نوسان قیمت طلا آنها را نگران کرده و ترجیح می دهند فعلا نه بخرند و نه بفروشند» می گویم یعنی هیچ خرید و فروشی نداری که پاسخ می دهد «اگر رونق بود که من چرت نمی زدم. خرید بصورت تک دانه ای و شاید روزی یک فروشنده به مغازه بیاید» و ادامه می دهد: «آنهایی که برای فروش طلا می آیند هم واقعا نیاز با پول دارند. مثلا دیروز یک خانم جوان با یک پلاک طلای کوچک آمد و اصرار به فروش داشت. بسته  ای قرص ازکیفش در آورد و گفت که قیمت آن در ماه گذشته 60 هزار تومان بود اما امروز 200 هزار تومان خریدم پس چاره ای جز فروش طلا برای تامین هزینه دارو ندارم. دلم برای این زن سوخت و بیش از ارزش طلایش به او پول دادم اما واقعا خودمان نمی دانیم فردا چه خواهد شد یعنی طلا گران یا ارزان می شود» در همان زمان یک مشتری برای پرسیدن قیمت یک دستبند طلا وارد می شود و وقتی فروشنده می گوید قیمت دستبند مورد اشاره 5 میلیون و 300 هزار تومان است، مشتری با اخم می گوید «مگر نگفتند طلا ارزان شده . پس چرا هنوز گران است» فروشنده توضیح می دهد که قیمت طلا ثابت نیست و هر روز بالا و پایین می شود و می گوید که «همین دستبند در هفته گذشته نزدیک 7 میلیون بود» مشتری می گوید به نظرم فردا ارزان می شود و می رود. یکی از طلافروشی های خیابان کریمخان هم حوصله صحبت ندارد و می گوید:«خانم مردم نان ندارند بخورند. توقع داری طلا بخرند» میپرسم «چه کار باید کرد» با ناراحتی می گوید «من که دیگه می خوام ازاین کار (خرید و فروش طلا) بیرون بیایم چون همش ضرر است»

*میخرند تا به خودمون بفروشند

شرایط در طلا فروشی بازار تهران متفاوت است و مشتریان زیادتری حضور دارند. در این منطقه چندان به لاکچری بودن طلا اهمیت داده نمی شود و  نرخ طلا مهم است. یکی از فروشندگان طلا به برنا می گوید:«طلا فروشی ها که بخاطر کرونا تعطیل بود و در این روزها هم دو نوع مشتری دارم. یک نوع برای خرید عروسی و یا هدیه دادن طلا می آیند و یک بخش هم الان که طلا ارزان شده، میخرند تا وقتی گران شد بیایند به خودمان بفروشند!» میپرسم وضعیت خرید طلا چطور است و مراجعه برای فروش کم شده یا زیاد که با خنده ای تلخ می گوید: «مثل اینکه از وضعیت مردم خبر ندارد شما. این بنده خداها جرات فروش طلاهایشان را ندارند چون می ترسند امروز بفروشند و فردا قیمت طلا بالا برود. نمی خواهند پشیمان شوند پس قید فروش را می زنند مگر در موارد اضطراری که نیاز به پول داشته باشند.» فروشنده دیگری می گوید:« راضی هستم به رضای خدا اما دلم برای مراجعان بویژه زوج های جوان میسوزد که با لبخند وارد می شوند و با ناراحتی  خارج می شوند» او توضیح می دهد که «در نوسان بازار طلا نمی توانیم نهادی را متهم کنیم چون بالا و پایین رفتن قیمت به اتفاقات جهانی مربوط می شود. مثلا وقتی میگویند برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مغازه ها بسته شود، طبیعی است که ضرر ناشی از این تعطیلی برای صاحبان فروشگاههای خرید و فروش طلا است و منطقی نیست بگوییم چرا تعطیل کردید چون با جان مردم طرف هستیم.» او که ظاهرا کمتر از فروشندگان دیگر ناراحت است ادامه داد: «یک روز بایدن انتخاب میشه و قیمت میاد پایین . یک روز دو تا کشور اون طرف دنیا با هم دعواشون میشه قیمت طلای در ایران گرون میشه. پس متهم کردن مثلا دولت و بقیه نهادها دردی را دوا نمی کند» او پیش بینی میکند که با ورود واکسن کرونا به بازار قیمت طلا ارزان تر شود و  اما تاکید می کند مشکل جیب خالی مردم اعتمادی است که آنها ندارند!

*بازار نقره رونق گرفت

نکته قابل تامل رونق گرفتن بازار نقره فروشها است. در شرایط معمولی این قشر خرید و فروش کمی دارند چون مردم خریدار طلا هستند و نیازی به نقره ندارند. به یک نقره فروشی می روم. فروشنده با تایید افزایش فروش در این ایام می گوید: « جالب است که بیشتر خریداران دختران وپسران جوانی هستند که پول کافی برای خرید حلقه و سرویس طلا برای ازدواج ندارند و ناچار به خرید نقره هستند.»

نظر شما