متوسط قیمت مسکن در ایران چقدر است؟

قیمت مسکن در تهران ۹ برابر یاسوج

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۰۵۱
قیمت مسکن در تهران ۹ برابر یاسوج
براساس تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در 25 استان کمتر از 10 میلیون تومان، در 9 استان کمتر از 5 میلیون تومان، در 3 استان بین 10 تا 15 میلیون تومان و فقط در استان‌های تهران و خوزستان بیشتر از 20 میلیون تومان است.

متوسط قیمت مسکن در ایران چقدر است؟ طبق اعلام و تحقیقی که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است هم اکنون متوسط قیمت مسکن در 25 استان کشور کمتر از 10 میلیون تومان است و این عدد تنها در دو استان تهران و خوزستان بیش از 20 میلیون تومان است. محمودمحمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین خروجی مطالعات جدید انجام شده در بازار مسکن را اعلام متوسط قیمت مسکن در استان‌های مختلف کشو اعلام کرده و گفته است:« پیش از این قیمت مسکن شهر تهران به‌عنوان محور ارزیابی در بازار مسکن بود اما مطالعات جدید نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر آپارتمان در اکثر استان‌ها زیر 10 میلیون تومان است.»

براساس تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در 25 استان کمتر از 10 میلیون تومان، در 9 استان کمتر از 5 میلیون تومان، در 3 استان بین 10 تا 15 میلیون تومان و فقط در استان‌های تهران و خوزستان بیشتر از 20 میلیون تومان است. در شهر تهران نیز 2 منطقه یک و 3 بیشترین اثرگذاری را در متوسط قیمت دارد. قیمت مسکن در منطقه یک شهر تهران 5 برابر منطقه 18، به‌عنوان ارزانترین، منطقه است. متوسط قیمت هر متر مسکن در منطقه یک و 3 بالای 50 میلیون تومان و در منطقه 18 و 20، 11 تا 12 میلیون تومان است. در واقع اگر اثرگذاری قیمت منطق یک و سه را از آمار متوسط قیمت مسکن در پایتخت حذف کنیم؛ میانگین قیمت مسکن در تهران به 19 میلیون تومان خواهد رسید.

بر اساس آمار جدیدی که وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان، از بازار مسکن در کشور ارائه داده است بیشترین متوسط قیمت مسکن در شهر تهران 27.8میلیون تومان است. کمترین قیمت هم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج با نرخ متوسط هر متر مسکن 3.2 میلیون تومان است یعنی بین متوسط قیمت مسکن در تهران و یاسوج 24 میلیون و 600 هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد. طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در 31 استان کشور 15.2 میلیون تومان است.

محمودزاده معاون وزیر گفته است:« هزینه خانوار در بخش مسکن ۳۶ درصد درآمد متوسط دهک‌ها در سال 98 بوده است. مقایسه رشد قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است. از سال ۸۸ تا ۹۸ متوسط سالانه رشد ارزش بازار سهام ۵۱ درصد، بازار سکه ۴۳ درصد، بازار ارز ۳۶ درصد و بازار مسکن ۲۶ درصد بوده که نشان‌ دهنده کم‌بازده بودن بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای موازی است. در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در تهران در ۱۵ سال اخیر رخ داد به گونه‌ای که متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در سال مزبور، ۲۲۴۴ دلار است درحالی‌که در آبان ماه امسال متوسط یک مترمربع مسکن در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۰۵۱ دلار برآورد شده که ۵۰ درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز