امکان ترخیص فوری کالا بدون تمدید ثبت سفارش/ ۵ گروه معاف شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۷۲۱
امکان ترخیص فوری کالا بدون تمدید ثبت سفارش/ ۵ گروه معاف شدند
معاون فنی گمرک ایران از تسهیلات تازه ای در رابطه با تسریع در ترخیص کالا خبر داده که طی آن امکان ترخیص فوری کالاهای بدون نیاز به تمدید ثبت سفارش فراهم شده است.

طی ماه های گذشته، مذاکراتی بین گمرک ایران و وزارت صمت در رابطه با  با غیرضروری بودن تمدید ثبت سفارش برای کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی صورت گرفته و گمرک از این وزارتخانه خواسته بود که در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و حتی مواد اولیه واحدهای تولیدی و جلوگیری از بروکراسی زائد اداری و ایستایی های بوجود آمده در صورت صلاحدید، با موضوع عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش در گروه کالایی مورد نظر موافقت شود که ظاهرا به نتیجه نرسید.

در حالی مدت ها از این جریان گذشته که  بخشنامه جدید گمرک از فراهم شدن امکان ترخیص کالاهای مشمول بدون نیاز به تمدید ثبت سفارش حکایت دارد.


مهرداد جمال ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی بخشنامه ای که  در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده، موارد مرتبط با مهلت اعتبار ثبت سفارش را در پنج گروه اعلام و مورد تاکید قرار داده است.


کالاهای دارای قبض انبار در زمان اعتبار

بر این اساس درخصوص کالاهای وارداتی که در زمان اعتبار ثبت سفارش، دارای قبض انبار باشند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و...) با رعایت سایر مقررات، بدون تمدید ثبت سفارش، بلامانع است.


کالاهای گروه یک

هچنین گروه دیگر معاف از تمدید ثبت سفارش به کالاهای اساسی بر می گردد؛ به طوری که جهت اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی گروه یک، نیازی به ارائه ثبت سفارش معتبر از نظر مهلت اعتبار نبوده و با رعایت سایر مقررات، ثبت سفارش  این کالاها نیازی به تمدید ندارد.

اگر  در انجام تشریفات گمرکی مهلت ثبت سفارش تمام شود

چنانچه در زمان اظهار کالای وارداتی به گمرک، ثبت سفارش، معتبر بوده و پس از اظهار، در حین انجام تشریفات گمرکی یا زمان خروج کالا، مهلت اعتبار ثبت سفارش آن به اتمام برسد، جهت ترخیص قطعی کالا با رعایت سایر مقررات، نیاز به تمدید ثبت سفارش نیست.

اگر کد رهگیری بانک صادر شود

چنانچه برای ثبت سفارش کالای واردات قطعی، کد رهگیری بانک یا اعلامیۀ تأمین ارز صادر شود ولی مهلت اعتبار ثبت سفارش آن  به پایان برسد، جهت اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالا، نیاز به تمدید ثبت سفارش اشاره شده نیست.

اما کالاهای ترانزیتی...

با توجه به لزوم کنترل ثبت سفارش کالاهای ترانزیتی که به منظور واردات قطعی، از گمرکات مرزی به گمرکات داخلی، تحت رویه ترانزیت (عبور)، در تردد هستند، چنانچه ثبت سفارش ارائه شده به گمرک مبدأ، معتبر نباشد، نیازی به تمدید ثبت سفارش در گمرک مزبور نبوده و ضمن ادامه مسیر کالا، توجه لازم به گمرک مقصد در این خصوص داده شود.     

مشمولان عدم تمدید ثبت سفارش

طبق تاکید معاون فنی گمرک ایران به گمرکات اجرایی، ضروری است ضمن اجرای دقیق مفاد بخشنامه با رعایت سایر مقررات مربوطه، از ایجاد هرگونه ایستائی در این زمینه، به ویژه در مورد انجام تشریفات گمرکی وترخیص کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه واحدهای تولیدی ممانعت شود.

 ارونقی یادآور شده که  بدیهی است مفاد این بخشنام درخصوص ثبت سفارش های خودرو، کالاهای ممنوعه گروه (۴) و کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال (گروه ۲۷)، قابلیت اجرا نداشته، همچنین باید توجه داشت اگر در مصوبه ای، مهلت ترخیص کالا تصریح شده باشد رعایت این مهلت برای ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات مربوطه الزامی است.

 

نظر شما