برنا در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد:

معمای حمل و نقل واکسن کرونا به ایران!

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۱:۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۰۴۷۳۸
معمای حمل و نقل واکسن کرونا به ایران!
بررسی‌های برنا و گفت‌وگو با برخی مقامات حوزه حمل و نقل زمینی و هوایی نشان می‌دهد که ایران هیچ مشکلی برای انتقال محموله واکسن خارجی کرونا ندارد.

به گزارش برنا، مساله واکسن کرونا از یک طرف و انتقال آن از طرف دیگر، چالش‌های مختلفی را یک به یک روانه کشور کرده است. یک روز صحبت از ساخت آن بود و حالا که واکسن خارجی آماده انتقال به کشورهای متقاضی است، مساله انتقال آن به ایران هم مزید بر علت شده است.

البته برخلاف پیش فرض و تصوراتی که ممکن است از مشکلات ارزی تداعی شود، مساله اصلی که در صحبت‌های مسئولان دیده می‌شود، امکانات انتقال و بحث‌های فنی است چرا که به صراحت عنوان شده که به دلیل نبود امکانات حمل و نقل، از دریافت آن انصراف داده‌ایم.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا کمی قبل گفته بود که ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد.

صحبت های متناقض

کمی قبل‌تر هم شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفته بود که سیستم حمل و نقل هوایی ایران آماده واردات واکسن کرونا است و شرایط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را دارد. تورج دهقان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفته بود که هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر ندارند.

واکسن

 وی گفته بود که بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برای واردات واکسن کرونا هواپیماهای ایران‌ایر و ماهان آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.

توان انتقال زمین را نداریم

اما برنا در گفت و گو با دو مقام دیگر، مساله امکانات فنی کشور برای انتقال این واکسن را بررسی کرده است. در همین رابطه میر فتحعلی سید زنوزی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی مساله امکانات انتقال زمینی واکسن را در گفت و گو با برنا بررسی کرده و می‌گوید: واکسن‌هایی وجود دارد که باید در دمای مخصوص نگهداری شود. برخی در یخچال و برخی در دمای زیر 80 درجه نگهداری می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: اگر مساله شرط انتقال با دمای زیر 80 درجه نباشد، امکان حمل با کامیون و از طریق جاده‌ای وجود داشت و ما می‌توانستیم آن را منتقل کنیم اما به این دلیل که باید زیر 80 درجه دما باشد، امکان انتقال زمینی آن وجود ندارد.

توان انتقال هوایی را داریم؟

بخش دیگر و اصلی ماجرا مربوط به انتقال هوایی این واکسن است. پیش از این گفته شده بود که بخش هوایی هم امکانات لازم را ندارد. صحبتی که بعد توسط رئیس سازمان هواپیمایی تکذیب و تاکید شد که دو ایرلاین امکانات این کار را در اختیار دارند.

یکی از مقامات انجمن فعال در حوزه شرکت‌‌های هواپیمایی که نخواست نامش عنوان شود، در این رابطه به برنا می‌گوید: به لحاظ فنی مشکلی برای انتقال واکسن کرونا نداریم. چون انتقال با هواپیماست و ما هم مشکلی برای انتقال آن نداریم.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که مشکل فنی برای انتقال واکسن کرونا وجود ندارد و آنطور که گفته‌های فنی نشان می‌دهد، امکانات و توان لازم برای ورود محموله واکسن خارجی به کشور وجود دارد. هنوز هیچ یک از مقامات ستاد کرونا درباره گفته‌های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مقاماتی که برای ورود واکسن اعلام آمادگی کرده‌اند، واکنشی نشان نداده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز