مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد:

تخفیف ۱۰۰ درصدی برای کم مصرف‌ها در طرح آب امید

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۳:۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۴۸۸۴
تخفیف ۱۰۰ درصدی برای کم مصرف‌ها در طرح آب امید
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: طرح آب امید طرحی برای تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف است و بر این اساس مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش برنا؛  «حمید رضا جانباز» روز چهارشنبه در نشست خبری اطلاع رسانی در باره طرح آب امید افزود:‌ طرح آب امید طرحی برای تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف بهینه آب است که همزمان با طرح برق امید اجرایی شده است و هدف اصلی آن نهادینه سازی مصرف درست آب و برق است.

وی ادامه داد: طرح آب امید از اواسط تابستان امسال در وزارت نیرو مطرح شد اما مقرر شد ابتداء طرح برق امید که اعمال تخفیف برای مشترکان کم مصرف برق است اجرایی شده و پس از آن طرح آب امید در دستور کار قرار گیرد.

جانباز خاطرنشان کرد: موضوع آب امید در هفته های اخیر و پس از مصوبه هیات وزیران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و از امروز به صورت رسمی اطلاع رسانی در باره این طرح کلید خورد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوری گفت: براساس مصوبه هیات دولت در این طرح، چهار تکلیف برعهده وزارت نیرو قرار گرفته است که مهم ترین آن اعمال تخفیف برای مشترکان کم مصرف است.

وی ادامه داد: براین اساس صورتحساب مشترکانی که تا یک سوم الگوی مصرف تعیین شده آب مصرف کنند مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی خواهد شد.

جانباز افزود: سال ۱۳۹۴ به نام قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب  کشور مصوبه‌ای در این راستا در نظر گرفته شد که براساس آن وزارت نیرو مکلف بود الگوی مصرف آب را با توجه به تنوع اقلیم در ایران تعیین کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه میزان مصرف آب در اقلیم های متفاوت کشور مختلف است، گفت: براساس آن مصوبه الگوی مصرف برای مناطق سردسیر ۱۳ مترمکعب و ۱۸ مترمکعب برای مناطق گرم به ازای هر نفر در نظر گرفته شده بود که به طور متوسط ۱۵ مترمکعب برای کل کشور در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: اگر الگوی مصرف به ازای هر مشترک ۱۵ مترمکعب در نظر گرفته و نیز متوسط تعداد خانوار  ۳.۴ نفر حدود ۵۴ هزار لیتر محاسبه می‌شود که این میزان مطابق شاخص‌های بهداشت جهانی برای رفع نیازهای روزانه هر فرد مناسب است.

جانباز خاطرنشان ساخت: براین اساس مقرر شد هر مشترک اگر تا یک سوم الگوی مصرف آب مصرف کند، صورت حسابش مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی شود البته این موضوع شامل سکونت گاه‌های غیر دائم، باغ ویلاها و ساختمان های غیر مسکونی نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید براینکه مصوبه آب امید تلاش برای اعمال بهینه مصرف است و هدف اصلی آن افزایش قیمت نیست، افزود: براساس این مصوبه مشترکان ۶ ماه فرصت خواهند داشت مصرف خود را بهینه کرده تا مشمول این تخفیف ها شوند.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه وزارت نیرو مکلف است با اقدام هایی نظیر آموزش، اطلاع رسانی و ترغیب در بازه زمانی ۶ ماهه مشترکان را به سمت رعایت مصرف درست و بهینه هدایت کند.

جانباز گفت: پس از سپری شدن مهلت ۶ ماهه اگر مشترکی همچنان نسبت به ادامه روش مصرف بالای خود مصر باشد به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب وزارت اقتصاد این مشترکان مشمول افزایش بهای آب خواهند شد.

وی ادامه داد: مشترکان در این طرح  به سه دسته خوش مصرف، کم مصرف و پرمصرف تقسیم خواهند شد و مشترکان خوش مصرف آن دسته از مشترکانی هستند که تا الگوی تعیین شده، مصرف داشته باشند، مشترکان کم مصرف در واقع مشترکانی هستند که ۳۰ درصد الگو مصرف می‌کنند و تخفیف ۱۰۰ درصدی نیز خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: تعداد این مشترکان ۱۶ میلیون مشترک است اما کل آب مصرفی آن ها حدود ۳۰ درصد آب کل کشور می‌شود اما درعین حال یک میلیون و ۵۰۰  هزار مشترک پر مصرف وجوددارد که ۱۸ درصد کل حجم آب کشور را به مصرف می رسانند.

جانباز با بیان اینکه برای اصلاح رفتار این مشترکان پر مصرف می‌بایست اقدام‌های بازدارنده‌ای شکل می گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها با هدف ترغیب مشترکان پرمصرف به رعایت مصرف در دستورکار قرار گرفته و با اطلاع رسانی های به موقع این هدف محقق خواهد شد.

کرونا مصرف آب را افزایش داد

 

وی گفت: اقدام‌هایی که در سال‌های گذشته در بخش آب و فاضلاب صورت گرفت منجر به آن شد تاسرانه مصرف آب به سمت کاهش متمایل شود واکنون به سمتی می‌رویم تا سازگاری با شرایط گرم و خشک اقلیم کشور محقق شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شیوع ویروس کرونا و توصیه سازمان بهداشت مبنی بر استفاده مداوم آز آب برای شست و شو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این امر موجب افزایش مصرف شده است تا جایی که در ابتدای شیوع این ویروس در کلان شهرها شاهد افزایش ۴۵ درصدی مصرف آب بودیم، اما بعد از آن به طور متوسط ۱۳ درصد مصرف آب در کشور افزایش یافت.

جانباز ادامه داد: با وجود بیماری کرونا و در یک همکاری خوب با وزارت بهداشت هیچ بیماری فراگیر ناشی از آب در کشور رخ نداده است.

اپلیکیشن آب می‌آید

به گفته وی در آینده نزدیک با به کارگیری از تجربه همکاران صنعت برق اپلیکیشنی تهیه خواهیم شد که در آن نسبت به ترغیب مشترکان به کم مصرفی اقدام خواهد شد، اما براساس ارزیابی‌های اولیه می‌توان گفت حدود چهار میلیون مشترک مشمول این طرح می‌شوند.

 افزایش بودجه ۱۴۰۰ آب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: لایحه اکنون در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی درحال رسیدگی است و تلاش می شود بخش آب بهتر دیده شود.

جانباز افزود: با وجود همه محدویت های مالی دولت حدود ۳۶ درصد افزایش در بودجه بخش آب لحاظ شده است که نشان از اهتمام جدی دولت تدبیر و امید به طرح‌های آب و فاضلاب است.

وی درباره احتمال افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی به مشترکان کم مصرف آب، گفت: توجه حاکم در این طرح مسائل قیمتی نیست، چرا که از طریق کاهش مصرف و کاهش هزینه های تولید آب می‌توان تا حدی این مسئله را جبران کرد، اما با این وجود ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای بخش آب کاسته خواهد شد و ۶ ماه دیگر در مورد افزایش تعرفه پرمصرف‌ها تصمیم گیری صورت می گیرد.

بخش خانگی عمده‌ترین مصرف کننده آب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک خانگی در کشور وجود دارد که ۴.۷ میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند، عمده مصرف آب در بخش شرب برای مشترکان خانگی است.

جانباز ادامه داد: بحث بازچرخانی آب از سال‌های قبل در وزارت صنعت مطرح شد و حتی وزارت نیرو سیاست ترغیب مشترکان صنعتی در استان‌های خشک را نیز برای بازچرخانی آب دنبال کرد و در این راستا نیز اقدام های خوبی صورت گرفته است.

وی در باره طرح توزیع ابزار کاهنده مصرف با تخفیف خاطرنشان ساخت: چند سال پیش به دلیل محدودیت‌های موجود در بخش آب این طرح اجرا شد، اما چندان مورد استقبال مشترکان قرار نگرفت که علت آن شاید اطلاع رسانی ناکافی و یا مقایسه قیمت ابزار کاهنده مصرف با قیمت قبوض بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه مجدد این طرح را اجرایی خواهیم کرد، گفت: در شرایط فعلی چهار میلیون مشترک شامل حال طرح آب امید می‌شوند.

جانباز با بیان اینکه با مکاتباتی که با سازمان مدیریت کشور داشته ایم اعتباراتی را سازمان مدیریت در نظر گرفته تا هر سال تعدادی از اقلام را خریداری کنیم و در مکان هایی که موظف هستیم به طور رایگان این ابزارآلات را نصب کنیم این طرح اجرایی شود و در سال گذشته نیز در مراکز عمومی شهرهایی که از آب شیرین کن استفاده می کنند، ابزارآلات کاهنده مصرف را نصب کردیم و براساس تبصره ۱۸ توزیع کنندگان و یا تولیدکنندگان امکان بهره مندی از وام های بلند مدت کم بهره را داشتند و از صندوق نیز اعتباراتی دریافت کرده اند.

وی درباره نحوه محاسبه انشعاب مشترک ساختمان‌ها گفت: در ساخت و سازهای قدیمی در تعدادی از شهرها حدود ۱۱ درصد مشترکان کنتور مجزا ندارند ولی با سازوکارهای نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر در اکثر آپارتمان ها انشعاب مجزا داریم، البته سیاست وزارت نیرو تفکیک این انشعابات است اما در برخی از مکان ها همچون شهرک اکباتان انجام این طرح کمی دشوار است با این وجود، سیاست ما تفکیک انشعاب ها است تا عدالت صورت بگیرد.

به گفته وی یکی از اقدام هایی  که در این راستا صورت گرفته، در تهران چندین سال پیش واحدشماری  آغاز شد و حجم کل را به تعداد واحدها تقسیم خواهد شد.

وی با اشاره به حذف قبوض کاغذی آب گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مشترکان قبض کاغذی دریافت نمی کنند و سعی داریم که تا پایان سال این عدد را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

 

نظر شما