مهندسی عرضه خودروسازی‌ها، مانعی در برابر ثبات بازار خودرو / ابهام در نحوه عرضه پژو ۲۰۷i صندوق دار

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۰۸۰
مهندسی عرضه خودروسازی‌ها، مانعی در برابر ثبات بازار خودرو / ابهام در نحوه عرضه پژو ۲۰۷i صندوق دار
در شرایطی که در ماه های گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز و عرضه قطره چکانی خودرو شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، از خودروسازان کشور انتظار می رفت که برای ایجاد ثبات در بازاراقدامات مثبت و برنامه شفافی داشته باشند اما برخی از ابهامات در مراحل قرعه کشی، نحوه قیمت گذاری و شیوه فروش به التهاب بازار بیش از پیش دامن زده است.

به گزارش برنا، پس از افزایش شدید قیمت خودرو در خرداد ماه امسال درحالی‌که قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری و فروش به روش قرعه‌کشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، این نحوه فروش هیچ تاثیری در قیمت بازار نداشت و در این مدت رشد نرخ ارز نیز بر بازار تاثیرگذاشت و علی‌رغم نبود خریدار در بازار، فروشندگان هر روز قیمت جدیدی را اعلام می کردند.

به اعتقاد کارشناسان وقتی کشور با تورم بالا رو به رو است نمی‌توان انتظار ثبات قیمت داشت و بدیهی بود که نه طرح قرعه کشی پیش فروش خودرو و نه حذف قیمت‌ها از سایت‌های فروش خودرو هیچ تاثیری بر کاهش واقعی قیمت در بازار خودرو ندارد.

تنها راه ثبات بازار خودرو افزایش تولید، کاهش هزینه تمام شده و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است که به دلیل وجود انحصار در صنعت خودرو رسیدن به این اهداف امکان پذیر نخواهد بود. همچنین در حال حاضر شرایط تولید با تیراژ بالا برای شرکت هایی بجز دو خودورساز کشور امکان پذیر نیست و یا انقدر در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌شود که دیگر نمی‌توان به تولید ادامه دهند.

در سال 98 حدود 6 میلیون تقاضا برای خرید خودرو به ثبت رسید که بیشتر آن برای طرح های فروش فوری خودروسازان بوده است و مشکلی برای ثبت نام پیش فروش خودرو برای مشتریان وجود نداشت و حتی زمان هم که سایپا مهر ماه سال گذشته طرح پیش فروش محصول جدید خود را کویک آر نام داشت اعلام کرد پس از 3 روز ظرفیت پیش‌فروش 7 هزار دستگاه تکمیل شد.

اما امسال عرضه قطره چکانی خودرو، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار و اعلام محدودیت های برای ثبت نام طرح های خرید، باعث ایجاد تقاضای گسترده برای خرید خودرو شد و به صورتی که در چهارماهه اول سال حدود 12 میلیون درخواست خرید از سوی مشتریان ثبت شد که باعث شد خودروها فروش رفته به دست مصرف کننده واقعی نرسد.

همچنین در این شرایط که از دو خودروساز کشور انتظار می رفت که برای ثبات در بازاراقدامات مثبت و برنامه شفافی داشته باشند اما برخی از ابهامات در مراحل قرعه کشی، نحوه قیمت گذاری و شیوه فروش به التهاب بازار بیش از پیش دامن زده است.

در خصوص نحوه قیمت گذاری خودروسازان می توان به اعلام قیمت و عدم تحویل به موقع  خودروهای پیش فروش شده اشاره کرد. با وجود اینکه بسیاری از خودروها آماده تحویل به مشتری هستند خودروسازها به بهانه کمبود قطعه ارسال دعوت نامه تکمیل وجه را تا زمان دریافت مجوز افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یکبار به عقب می اندازد تا خودروهای پیش فروش شده با قیمت جدید تحویل مشتری گردد. به عنوان مثال یکی از خودروسازان بزرگ کشور در حالی که باید در تاریخ ۳۰ مهرماه دعوتنامه تعهدات تحویل مهر را برای متقاضیان صادر می کرد، این کار را به تعویق انداخت تا مجوز افزایش قیمت ها را در فصل پاییز از شورای رقابت دریافت کند تاخودرو‌های تحویلی مهرماه نیز مشمول افزایش قیمت شوند که در نهایت با ورود سازمان حمایت عوتنامه تعهدات تحویل مهر 99 این خودروسازی تغییر کرد و با قیمت های قبل صادرشد.

همچنین درحالی که مدیرعامل ایران خودرو از آمادگی تحویل خودرو دنا پلاس توربواتوماتیک به مشتریان خبرداد بود اما ارسال دعوتنامه تا اعلام قیمت جدید و نهایی این محصول به تعویق افتاد و در نهایت ایران خودرو در هنگام ارسال دعوت نامه تکمیل وجه برای ثبت نام کنندگان دنا پلاس توربو قیمت ۲۵۶ میلیونی اعلام کرد که بیشتر مشتریان واقعی این خودرو به دلیل قیمت بالا و عدم توان مالی مرحله تکمیل وجه را انجام ندادند. باید این نکته توجه کرد در آن زمان افرادی این خودرو را تحویل گرفتند و قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی برای سری اول آن اعلام می کردندکه به احتمال زیاد جزو دلال‌های بازار بودنند.

دلیل اعلام قیمت نجومی دنا پلاس توربو اتوماتیک از سوی دلال‌ها این بود آنها می دانستند که این خودرو به قیمت 600 تومان فروش نمی‌ رسد، اما این قیمت گذاری باعث می شد موج روانی به بازار وارد شود و به التهاب بازار دامن بزنند و خودروسازان نیز به بهانه  کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها و فروش به قیمت حاشیه بازار به دنبال مجوز افزایش قیمت بروند.

همچنین در خصوص نحوه فروش خودرو می توان به روش عرضه خودرو 207 بدون اعلام طرح فروش از طریق شرکت ایران خودرو اشاره کرد. درحالی که خودروسازان شرایط خرید خودروهای کارتکسی در نمایندگی ها حذف کردند اما این موضوع برای محصولاتی اعمال شد که خودروسازان برای آنها تعهد داشتند و خودروهای مانند 207 صندوقدار که ایران خودرو از اردیبهشت 98 تعهدی فروش برای آن نداشته و حتی پیش فروشی انجام نشده بود، بدون اینکه طرح فروشی از طرف شرکت برای این خودرو اعلام شده باشد، در بازار آزاد به فروش رسید.

همچنین گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» در این خصوص نشان می دهد که ایران خودرو در نیمه اول سال ۱۳۹۸، تمام تعهدات مربوط به پژو207i صندوق دار اتوماتیک تحویل داده است و به این ترتیب، هیچ مشتری و حواله دار منتظری برای این خودرو وجود ندارد. از سویی در هیچ کدام از طرح های تبدیل ایران خودرو، پیشنهاد تحویل 207 سدان به جای خودرویی دیگر به مشتریان داده نشده است. ولی با این وجود شاهد هستیم که این خودروساز پس از اتمام تعهدات مربوط به پژو 207i صندوق دار اتوماتیک همچنان تولید آن را ادامه داده و در اقدامی عجیب شرایط فروشی را برای این خودرو اعلام نکرده است.

اما در کنار نبود شرایط فروش برای این خودرو و یا حضور پژو 207i صندوق دار در طرح های تبدیل سایر محصولات ایران خودرو، گویا عرضه آن به صورت محدود انجام می شود و امروز می بینیم که نمونه های صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۹ آن در بازار آزاد یافت می شود.  

بر اساس گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» حال امروز که بازار آزاد خودرو شدیدترین دوران رکود و موج کاهش قیمت ها را تجربه می کند، می بینیم که پژو207i صندوق دار اتوماتیک با مدل ۱۳۹۹ قیمتی در محدوده ۴۰۰ میلیون تومان دارد و کمی ارزان تر از نمونه هاچ بک اتوماتیک به فروش می رسد. با جست و جویی دقیق تر در میان آگهی های فروش این خودرو، با مسئله ای جالب بر می خوریم. تمام آگهی های درج شده برای پژو 207i صندوق دار مدل ۱۳۹۹ مربوط به شرکت های واسپاری خودرو و مجموعه های لیزینگی خصوصی است.

بدیهی است که نمی توان در مورد نحوه عرضه پژو207i صندوق دار اتوماتیک، قضاوت قطعی داشت. اما آن چه که بر اساس مستندات دیده می شود، این خودرو بدون شرایط فروش به بازار می آید و ایران خودرو نمونه 207i صندوق دار را به شیوه پیش فروش و فروش فوری عرضه نمی کند. از سویی برخی کارشناسان صنعت خودرو می گویند که احتمالا ایران خودرو، تولیدات مربوط پژو207i صندوق دار را به تعهدات سبدی خود و قراردادهای قدیمی با اشخاص حقوقی و شرکت های واسپاری اختصاص داده است. با این حال اگر این احتمال هم درست باشد، توقع می رود که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط فعلی، شفاف تر از همیشه رفتار کند و حداقل بخشی از تولیدات چنین محصولی را از طریق شرایط فروش به بازار عرضه نماید.

نظر شما