سهمیه بنزین دیماه امشب واریز می‌شود

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۹:۳۳:۰۱
کد خبر: ۱۱۰۶۴۸۳
سهمیه بنزین دیماه امشب واریز می‌شود
سهمیه بنزین دی‌ماه به عنوان پانزدهمین سهمیه واریزی بعد از اجرای سهمیه‌بندی، امشب در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

به گزارش برنا؛ این سهمیه برای خودروهای سواری بنزینی ۶۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۳۰ لیتر و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از آبان ماه سال گذشته و بر اساس تصمیم سران سه قوه انجام شد که براساس آن قیمت بنزین سهمیه‌ای هرلیتر ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان تعیین شد. این اقدام با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش ظرفیت صادراتی فرآورده های نفتی در کشور انجام شد.

افراد می‌توانند تا ۹ ماه از سهمیه خود را در کارت‌های سوخت ذخیره کنند و ذخیره بیشتر امکان پذیر نیست.  

با اجرای سهمیه بندی در حالی که میانگین مصرف روزانه بنزین در آبان سال گذشته ۹۴ میلیون لیتر در روز بود در آذر همان سال به ۷۶.۵ میلیون لیتر رسید.  

روند کاهش مصرف بنزین در ماه های بعدی سال نیز ادامه داشت.

در اسفند ماه اما به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت های تردد برای کنترل این بیماری، مصرف بنزین که به دلیل سهمیه بندی در میانه کانال ۷۰ میلیون لیتری جا خوش کرده بود به ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید.  

بررسی این آمارها حکایت از آن دارد در حالی که میانگین مصرف بنزین در ۷ ماهه اول سال ۹۸ عددی معادل ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده،  در ۷ ماهه سال جاری به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. عددی که نشان می دهد مصرف بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش را در کشور ثبت کرده است.  

در مجموع باید گفت اگرچه مصرف بنزین در ایران به دلیل سهمیه بندی، افزایش سهم سی ان جی در سبد حمل و نقل کشور و همچنین محدودیت های کرونایی با کاهشی ۳۰ درصدی در سال جاری همراه بوده اما همچنان باید اقدامات لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود.

 

نظر شما