وزارت صمت در بسته ای ویژه به دنبال آزاد سازی قیمت خودروهاست

قیمت گذاری ۱۰ خودرو در دستور کار

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۱۰:۳۸:۵۸
کد خبر: ۱۱۰۷۶۸۴
قیمت گذاری ۱۰ خودرو در دستور کار
بسته جهش تولید خودرو یکشنبه گذشته در شرایطی از سوی وزیر صمت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رونمایی شد که محور اصلی این بسته افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو عنوان شد.

بحث آزادسازی قیمت خودروها سال هاست مطرح شده اما در ماه های گذشته این موضوع با موافقت وزارت صمت جدی تر از گذشته دنبال می شود و خودروسازان داخلی امیدوارند در نهایت قیمت خودروها آزاد شود. در این راستا طرحی نیز با همراهی وزارت صنعت و سازمان گسترش پیشنهاد شده تا در جلسه سران قوا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. بر اساس پیشنهاد مطرح شده قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی کم تیراژ آزاد می شود و خودروسازان خودشان قیمت تعیین می کنند. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت مشخص شود.

بسته جهش تولید خودرو یکشنبه گذشته در شرایطی از سوی وزیر صمت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رونمایی شد که محور اصلی این بسته افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو عنوان شد. طبق اخبار واصله علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در این جلسه تنها به بازگویی کلیاتی از بسته جهش تولید پرداخت و دستورالعمل‌های اجرایی همچنان در بسته باقی مانده است. کلیاتی که وزیر در جلسه ستاد اقتصادی دولت بازگو کرد در اصل بارها آن را از تریبون‌های مختلف بیان کرده بود. شکست انحصار در خودروسازی، ایجاد رقابت و کاهش دلالی و سوداگری در بازار خودرو شاه بیت بسیاری از اظهارنظرهای رزم‌حسینی در محافل مختلف بوده است. وی ملزومات شکست انحصار و ایجاد رقابت در صنعت خودرو را با فاکتور گرفتن از واردات خودرو تنها در گستردگی فعالیت بخش خصوصی متمرکز کرده است. این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازی از دو سال و نیم گذشته همراه با اعمال تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا با کمترین ظرفیت تولید می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که به دلیل بنیه ضعیف این شرکت‌ها، نمی‌توان برای ایجاد رقابت در خودروسازی از وجود آنها بهره برد.

به اعتقاد کارشناسان آن چه صنعت و بازار خودرو را به این روز انداخته انحصار و نبود رقابت است. اما اگر سیاست‌گذار خودرویی می ‌خواهد رقابت‌ پذیری به معنای واقعی در صنعت و بازار ایجاد شود باید به‌ دنبال راهکارهای عملی برای تحقق آن باشد و در گام اول باید به سمت تعریف یک استراتژی البته به اعتقاد کارشناسان شرکت‌های خودروساز خصوصی بر اساس الگوی رقابت‌پذیری و سودآوری اداره می‌شوند و شاهد هستیم که در حال حاضر که صنعت خودرو در تله تحریم‌ها گرفتار است و امکان فعالیت در چارچوب سودآوری ممکن نیست، خودروسازان خصوصی به نوعی دست از تولید کشیده‌اند و فعالیت آنها به حداقل رسیده است.

برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، قیمت دست‌ کم ۱۰مدل خودرو تولید داخل کم‌تیراژ و گرانقیمت آزاد می شود. امروز دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:« در آخرین جلسه ای که در سازمان گسترش برگزار شد، بر مبنای مدارک ارائه شده، رئیس شورای رقابت تقریبا توجیه شد و پذیرفت پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود. در نتیجه مقرر شد این هفته پاسخ نهایی را به این درخواست بدهد. البته حتی اگر این اتفاق بیفتد با حالت ایده آل کشف قیمت فاصله دارد، اما می تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.»

نظر شما