مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۱۵:۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۱۰۹۲۴۱
یک هفته با بورس کالا
در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران بودیم که از جمله مهم‌ترین عناوین آنها می‌توان به پذیرش یک ملک تجاری در حال ساخت، نخستین عرضه اختصاصی فولاد مبارکه برای تولیدکنندگان لوازم خانگی و خودروسازان، تنظیم بازار پتروشیمی با اتکا به مکانیسم بورس کالا و حمایت نمایندگان مجلس و اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد از عرضه کامل فولاد کشور در بورس اشاره کرد.

به گزارش برنا به نقل از  بازارسرمایه، عرضه های اختصاصی فولاد مبارکه در بورس کالا از روز شنبه ۲۹ آغاز شد تا از این پس ورق سرد به سه گروه خودرویی، لوازم خانگی و سایر مصرف کننده ها به صورت جداگانه عرضه شود.

*پیش خرید متری مسکن در بورس کالا بدون ریسک نکول سازنده

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اعلام خبر انتشار اوراق سلف استاندارد مسکن در آینده نزدیک گفت: در این طرح بورس کالا به دنبال این است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استانداردِ مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند انجام دهد. در حال حاضر مردم در پیش خرید مسکن در بازار غیرمتشکل، همواره نگران عمل نکردن سازنده به تعهداتش هستند اما با آغاز معاملات پیش فروش متری مسکن در بورس کالا، خریداران با آسودگی خیال به میزان نقدینگی خود پیش خرید متری خانه انجام می دهند.

‌پذیرش یک ملک تجاری و ورق برنجی یک شرکت در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در اطلاعیه ای از پذیرش پروژه مجتمع تجاری و گردشگری در حال ساخت واقع در قم در زمینی به مساحت ۶۳۸۲.۶۵ مترمربع برای عرضه در بورس کالا خبر داد. پس از عرضه های موفق یک واحد تجاری در شهر جدید پردیس، یک قطعه زمین بانک اقتصاد نوین در بندرعباس و یک قطعه زمین وزارتدفاع در دماوند، این بار یک پروژه مجتمع تجاری و گردشگری در حال ساخت در قم برای عرضه در بورس کالای ایران پذیرش شده است.

همچنین مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش کالای ورق برنجی شرکت صنایع مس شهید باهنر در بازار اصلی این بورس خبر داد.

*تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با اتکا به مکانیسم بورس های کالا

دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورس کالایی با امضای عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور تصویب و منتشر شد. از محورهای راهبردی این دستورالعمل می توان به تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه در حلقه های زنجیره ارزش، تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی بازار، مدیریت عرضه و تقاضا با اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورس های کالایی و ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضا معاملات رد بورس های کالایی اشاره کرد.

رشد ۴۲ درصدی حجم معاملات بورس کالا در آذر ماه

طی آذر ماه امسال، ۲ میلیون و ۷۴۱ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که حجم و ارزش معاملات نسبت به آبان ماه به ترتیب با رشد ۴۲ و ۵۷ درصدی روبه رو شد. در آذر ماه یک میلیون و ۱۳۷ هزار تن فولاد، ۴۶۷ هزار تن قیر، ۲۴۵ هزار تن مواد پلیمری، ۱۲۸ هزار تن مواد شیمیایی، ۳۲۰ کیلوگرم زعفران و یک زمین به مساحت ٣٦٢٣ مترمربع و با قیمت ۱۳۰ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

شفافیت از مسیر بورس کالا می گذرد

علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه طرح جامع فولاد در مسیر صحن علنی مجلس قرار دارد گفت: در طرح جامع فولاد از تولید تا عرضه فولاد مورد ساماندهی قرار خواهد گرفت و یکی از بندهای مهم این طرح آن است که برای شفاف سازی بازار فولاد برای همه، کل تولید این محصول در بورس کالا عرضه شود. با عرضه کل فولاد در بورس کالا، همه فعالان بازار در معرض اطلاعات شفاف قرار می گیرند.

استقبال فولادی ها از عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا رقابت سالمی را ایجاد می‌کند گفت: برای عرضه کل زنجیره برای کالاهای استاندارد و مصرف عموم به اندازه نیاز در بورس کالا هیچ مشکلی نداریم و از آن استقبال می کنیم. در واقع تا زمانی که ظرفیت داخلی تکمیل نشده باید عرضه ها در بورس انجام شود و به محض تامین نیاز داخل، صادرات انجام شود.

‌دو درخواست سیمانی معاون وزیر

عباس تابش رئیس رئیس سازمان حمایت در نامه ای به داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات متعدد صنعت سیمان خواستار عرضه و کشف قیمت این محصول در بورس کالا و منطقه ای کردن مدیریت تنظیم بازار آن شد.

 

نظر شما