متعادل شدن بازار گوشت قرمز در صورت عرضه دام مازاد

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۱۴:۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۰۹۸۸۷
متعادل شدن بازار گوشت قرمز در صورت عرضه دام مازاد
رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه با مازاد دام سبک و سنگین روبرو هستیم، گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باید بخشی از دام سبک و سنگین مازاد به بازار عرضه شود که همین امر موجب متعادل شدن این بازار خواهد شد.

«منصور پوریان»  افزود: اکنون با حجم بالای تولید دام زنده سبک و سنگین در کشور روبرو هستیم، براساس گزارش‌ها ۸۵ تا ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون راس دام سبک مازاد داریم که باید در یک ماه تعیین تکلیف شوند در غیراین صورت با عرضه دام های پرواربندی جدید در دو ماه پایانی سال با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

وی اظهارداشت: اکنون کشور به دلیل مازاد دام سبک و سنگین در تولید گوشت قرمز به خودکفایی رسیده، اما همچنان در بازار شاهد نامتعادل بودن بازار این محصول هستیم که باید برای این مساله چاره ای اندیشید.

خرید حمایتی گوشت گوساله 

رییس شورای تامین دام کشور گفت: اکنون خرید حمایتی گوشت گوساله مازاد تولید داخلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام در انتظار اصلاح قیمت‌ها است.

وی اظهارداشت: دولت برای حمایت از صنعت دامپروری در ابتدای تابستان اقدام به خرید گوشت گوساله منجمد کارتنی مازاد از تولیدکنندگان کرد به طوری که طی مدت دو تا سه ماه بیش از چهار هزارتن گوشت گوساله با قیمت ۷۲ هزارو ۵۰۰ تومان از ۱۵ استان کشور خریداری کرده است.

پوریان تصریح کرد: در آبان ماه امسال ستاد تنظیم بازار برای حمایت از تولید داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور را موظف به حمایت از خرید حمایتی مازاد دام سنگین برای ذخایر استراتژیک با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۸۲ هزارو ۵۰۰ تومان کرد، این درحالیست که قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت گوساله برای تولیدکنندگان ۸۵ هزارتومان است، بنابراین چنین خرید حمایتی به ضرر تولید تمام می شود.

رییس شورای تامین دام کشور گفت: بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که تولیدکنندگان گوشت گوساله پنج تکه کارتنی را با نرخ ۸۲ هزارو ۵۰۰ تومان بفروشند و پس از پیگیری، مابه التفاوت نرخ پرداخت شود به همین منظور مسئول شرکت پشتیبانی امور دام در اواسط آذرماه تاکنون دو بار به معاونت امور دام و معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی برای تعیین تکلیف و اصلاح قیمت ها نامه زده، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: به طور قطع طی ماه های اخیر با توجه به افزایش هزینه های تولید عرضه گوشت قرمز با نرخ ۸۲ هزارو ۵۰۰ تومان به ضرر تولیدکنندگان ودامپروران است و انتظار می رود معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نرخ این محصول را برای تعیین تکلیف تولیدکنندگان اعلام کند.

پوریان تصریح کرد: اکنون میانگین کشوری قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک نزدیک ۴۵ هزارتومان،  دام سنگین ۳۵ هزارتومان در بازار و  لاشه دام سبک بین ۹۲ تا ۹۷ هزارتومان و لاشه دام سنگین ۶۸ هزارتومان در سطح عمده فروشی ها است اما به دلیل عدم نظارت و بی برنامگی همین محصول در سطح خرده فروشی ها با قیمت های بیش از ۱۰۰ هزارتومان به فروش می رسد.

رییس شورای تامین دام کشور افزود: این درحالیست که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد برزیلی در بازار ۱۱۰ هزارتومان قیمت دارد، یعنی گوشت وارداتی به دلیل نوسان نرخ ارز از گوشت تولید داخل گران تر به فروش می رسد که خود به ضرر تولیدکننده داخلی و مصرف کنندگان است.

وی اظهارداشت: با وجود مازاد دام سبک و سنگین در کشور،  اکنون ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات گوشت منجمد برزیلی تخصیص داده شده که اگر از تولید داخلی حمایت شود، دیگر نیازی به خروج این میزان ارز از کشور نیست.

پوریان تصریح کرد: با توجه به شرایط خوب تولید دولت می تواند با حمایت از تولید داخل به خودکفایی گوشت قرمز دست پیدا کند، همچنین با خرید حمایتی این محصول می تواند گوشت قرمز ارزان تری را به دست مصرف کنندگان برساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز