در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا مطرح شد؛

نقش مهم نهادهای مالی در بازار سرمایه / سود در بورس بدون تلاش محقق نمی‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۲۲:۳۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۱۱۹۶۵
نقش مهم نهادهای مالی در بازار سرمایه / سود در بورس بدون تلاش محقق نمی‌شود
مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس گفت: سازمان بورس پیش از اعطای هرگونه مجوزی سوابق تحصیلی، کیفری و توانایی مالی افراد را بررسی می‌کند.

به گزارش برنا به نقل از  بازار سرمایه، راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: در سراسر دنیا به کسانی که آشنایی کامل به اصول بازار سرمایه ندارند توصیه می‌شود از ابزارهای کمکی مانند صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها استفاده کنند. حتی ممکن است افرادی باشند که آشنایی کامل با مفاهیم بورس داشته باشند ولی فرصت کافی برای تهیه اوراق ندارند و از همین رو به کارگزاران مراجعه می‌کنند.

وی افزود: سازمان بورس قبل از اعطای مجوز به افرادی که قصد تأسیس شرکت و آموزش مفاهیم بورسی را دارند، اقدام به بررسی سوابق تحصیلی و تجربی آن‌ها می کند تا از آگاهی این افراد برای آموزش مطمئن شود. پس از اطمینان از سوابق تحصیلی و تجربی، عدم سوء پیشینه کیفری و تخلفاتی در بازار سرمایه بررسی و در نهایت توانگری آن فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد در زمینه سهام عدالت با مشکلاتی درگیر هستند که باید هرچه زودتر این مسائل برطرف شود.

وی افزود: از طرفی شاید زیرساخت ها برای پذیرش این تعداد از سهامداران کامل و آماده نبود. در هر حال مردم عزیز ایران وارد بازار سرمایه شدند و این فرصتی برای آشنایی بیشتر با معاملات در بورس است. مردم باید بدانند بورس جای احساسات نیست و ضمن ارتقای سطح آگاهی خود نسبت به اصول بازار سرمایه خرید و فروش سهام را انجام دهند. متأسفانه بخشی از مردم تنها به دنبال سود زیاد بدون تلاش هستند که چنین تصوری در بورس محقق نمی‌شود.

در ادامه، سید مصطفی صفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مردم باید برای موفقیت در بورس آگاهی لازم را داشته باشند یا به متخصصان این بازار مراجعه کنند. سبدگردان‌ها نمی‌توانند برای هر فردی به صورت یکسان برنامه اقتصادی ارائه بدهند و قطعاً شرایط هر سرمایه‌گذار با دیگران متفاوت است.

وی افزود: تفاوت سبدگردان‌های قانونی با نهادهای غیرقانونی این است که افراد سودجو برنامه درستی به مردم ارائه نمی‌دهند. افرادی که ریسک‌پذیری پایینی دارند نباید شخصاً دست به معامله سهام در بورس بزنند.

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه هم گفت: سهامداران در سال ۱۳۹۹ درک کردند نقش آفرینی هر فرد در بازار سرمایه متفاوت و هیچ کس نمی‌تواند برای دیگری معامله کند. سازمان بورس باید زیرساخت لازم برای آموزش همه سهامداران را فراهم کند.

وی افزود: خرید سهام بدون داشتن آگاهی لازم از نوع معاملات در بورس مانند شرایطی است که بخواهیم ارز را به جای خریداری از صراف رسمی و قانونی کشور از دستفروشان غیرقانونی بخریم. همه سهامداران باید بدانند اولین و آخرین تصمیم گیرنده برای سرمایه‌گذاری خودشان هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز