توسعه با تمرکز صادرات غیرنفتی محقق می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۵۴۶
توسعه با تمرکز صادرات غیرنفتی محقق می‌شود
عدم تدوین یک نگاه جامع برای اقتصاد و برنامه توسعه صادرات غیر نفتی در کشورهای تولید کننده نفت باعث شده است که جریان توسعه در این کشور‌ها به صورت متمرکز و اصولی پیش نرود و مساله خام فروشی همچنان به عنوان یک دغدغه در این کشورها مطرح شود.

به گزارش برنا، درآمد ناشی از صادرات کالای خام در هر حوزه ای می تواند زمینه تحول در اقتصاد را فراهم کند، این تحول می تواند در مراحل اول، بهبود روش های تولید باشد یعنی بکارگیری فناوری بالاتر برای کاهش هزینه ها و کاهش هدر رفت بکار گرفته شود.

مراحل بعدی شیوه های جدید بازاریابی و یا بسته بندی وارد اقتصاد شود و در مراحل بعدی فناوری های پیشرفته می تواند موجب افزایش ارزش افزوده در هر کالایی شود و جای خام فروشی را پرکند.

با اجرای سیاست های درست اقتصادی در کشورهای تولید کننده نفت بخصوص منطقه خاورمیانه می توان انتظار داشت در این فضای سالم اقتصادی زمینه تحول اقتصاد محیا شود و به مرور مرحله خروج از خام فروشی، رفتن به سمت فناوری های پیشرفته و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را داشته باشیم و این مساله در تمام حوزه های اقتصاد اعم از محصولات کشاورزی، مواد معدنی، نفت و ... می توان ثاثیر‌گذار باشد.

البته باید به این مساله توجه داشت که عبور از مرحله خام فروشی یک روند طولانی مدت و نیاز به تکنولوژی روز و تعامل با شرکت های بین‌الملی دارد و با بهبود سیاست‌های اقتصادی، مراودات تجاری  و رشد اقتصاد، می توان تعاملی دو طرفه بین‌الملی ایجاد کرد.

همچنین عدم تدوین یک نگاه جامع برای اقتصاد و برنامه توسعه صادرات غیر نفتی در کشورهای تولید کننده نفت باعث شده است که جریان توسعه در این کشور‌ها به صورت متمرکز و اصولی پیش نرود و مساله خام فروشی همچنان به عنوان یک دغدغه در این کشورها مطرح شود.

برای خروج از خام فروشی نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد، این تصمیم مختص به یک روز و یک شب نیست و باید با اراده و برنامه ای مشخص بخش های تولیدی بها داد و اقتصاد را در مسیری درستی قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز